جلد 2، شماره 174 - ( 4-1402 )                   شماره 174 صفحات 82-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ramezanzadeh S. Effectiveness of social- emotional skills training on the components of emotional intelligence and self- esteem of female blind student. J Except Educ 2023; 2 (174) :69-82
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2169-fa.html
رمضان زاده ثریا. اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی بر مؤلفه‌های هوش هیجانی و حرمت‌خود دانش‌آموزان دختر نابینا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 2 (174) :69-82

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2169-fa.html


دانشگاه اصفهان ، soraya.ramezani59@gmail.com
چکیده:   (465 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: نابینایی تغییرات زیادی در زندگی فرد به وجود می آورد و باعث بروز برخی مشکلات روان شناختی و
اجتماعی می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی بر هوش هیجانی و حرمت خود
دانش آموزان بود.
روش: روش پژوهش، آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل
تمامی دانش آموزان نابینای تلفیقی فرا گیر مدارس پذیرا و استنثنایی شهر ساری بود که در سال تحصیلی 98 - 1397 و در
مقطع راهنمایی مشغول به تحصیل بودند که با روش نمونه گیری هدف دار انتخاب و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی
و گواه جایگزین شدند. در پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها، با استفاده از پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت ) 1967 (
و هوش هیجانی شرینگ ) 1996 ( مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروه آزمایشی در 12 جلسه 90 دقیقه ای مهارت های
اجتماعی -هیجانی آموزش داده شد. در این مدت گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق
تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله بعد از مداخله میانگین نمرات هوش هیجانی و حرمت خود گروه آزمایشی به طور
معناداری بیشتر از گروه گواه بود ) 0001 / .)P>0
نتیجه گیری: برنامه آموزشی باعث بهبود هوش هیجانی و حرمت خود نوجوانان نابینا شد؛ بنابراین توجه به متغیرهای
هوش هیجانی و حرمت خود ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی به این گروه از
افراد اهمیت ویژه دارد.
 
متن کامل [PDF 326 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده بینایی
دریافت: 1399/2/9 | ویرایش نهایی: 1402/5/8 | پذیرش: 1402/4/25 | انتشار: 1402/5/8 | انتشار الکترونیک: 1402/5/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.