جلد 1، شماره 16 و 17 - ( 2-1382 )                   شماره 16 و 17 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available584. J Except Educ 2003; 1 (16 and 17)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2077-fa.html
بنگر مژگان. استرس شغلی معلمان کودکان استثنایی (40تا 45-6-16تا 17- 1382). تعلیم و تربیت استثنایی. 1382; 1 (16 و 17)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2077-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2951 مشاهده)
مروری بر ادبیات مربوط به‌ شرایطی که معلمان کودکان‌ استثنایی در آنها به کار مشغول‌ هستند نشان می‌دهد که تعداد مددجویان و وسعت خدمات‌ ارایه‌ شده مهمترین عامل ایجاد استرس و افزایش احتمال ترک شغل در معلمان استثنایی است. همچنین معلمان کودکان‌ استثنایی باید به خاطر داشته باشند که‌ هرچند نگران وضعیت دانش‌آموز خود هستند،اما تا جایی که یک روز آموزشی اجازه می‌دهد می‌توانند برای آنها تلاش کنند. استراتژی فعال عبارتند از: الف-تغییر منبع استرس:به‌عنوان‌ مثال وقتی که معلمان مدارس عادی‌ از تلاش معلمان کودکان استثنایی‌ برای پوشش دادن به دانش‌آموزان‌ حمایت نمی‌کنند،شاغلین آموزش‌ استثنایی می‌توانند با تشکیل جلسات‌ منظم در مورد پیشرفت تحصیلی و اداره رفتاری دانش‌آموز موردنظر,بر روی تغییر نگرش مدیر مدرسه و معلم مدرسه عادی کار کنند. همچنین، اگر معلمان توانمندی متخصصان‌ دیگر در محیط خود را مورد بررسی قرار دهند و تعیین کنند که به طور واقعی‌ چه انتظاری می‌توانند از آنها داشته‌ باشند،افرادی را که قادر به حمایت از آنها خواهند بود را شناسایی می‌کنند. در نهایت می‌توان گفت:اگر از معلمان مراکز استثنایی حمایت‌ بیشتری صورت بگیرد,اگر مدیران‌ و مسوولان تلاش کنند جو باز و حمایت کننده در مدارس ایجاد کنند،اگر نقش و مسوولیت معلم به‌ روشنی تعریف شود،اگر شناخت، ابزار و فرصت کافی در اختیار آنان‌ قرار گیرد،اگر نظر معلمان،نه در مسائل سطحی و روبنایی،بلکه‌ در مورد مسائل اساسی آموزش‌ کودکان استثنایی مورد توجه و احترام قرار گیرد،اگر استقلال‌ عمل کافی به آنان داده شود و اگر ارزشیابی از کار معلمان بر مبنای‌ روشن و دقیق تخصصی قرار بگیرد درآن‌صورت،می‌توان امیدوار بود که هر کودک استثنایی خدمات و حمایت‌های انفرادی مناسب را دریافت کند.
متن کامل [DOCX 12 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مشاوره و مددكاري
دریافت: 1398/12/1 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1398/12/3 | انتشار الکترونیک: 1398/12/3

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.