، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (۲۸۳۱ مشاهده)
بازی یکی از نیازهای طبیعی کودکان است،که برای آنان فایدههای بسیاری در بردارد.کودکان از دیدگاه کودکانه خود به بازی مینگرند.اما واقعیت این است که بازی در کنار نقاشی،یکی از مهمترین راههای پژوهش در بارهی کودکا است.کودکان هنگام بازی کردن بدون اینکه خود بدانند،درون خویش را آشکار میسازند،به توسعهی مهارتهای مختلف میپردازند،تعارضها و ناکامیهای خود را بازگو میکنند و کوتاه سخن اینکه از رهگذر بازی کردن،رشد میکنند.در حالی که امروزه برای بسیاری از متخصصان رشد کودک آشکار شده که بازی از جملهی عوامل اصلی زندگی کودکان است،چرا بازی کودکان استثنایی نادیده انگاشته شده است؟مقالهی حاضر به دنبال پاسخگویی به این مسأله نگاشته شده و به عنوانی یکی از نخستین گامها در این عرصه،تلاش دارد تا خوانندگان ارجمند را با صاحبنظران و پژوهشگران مربوطه آشنا سازد. بدیهی است که تنها تعدادی از گروههای کودکان استثنایی یعنی کودکان با نارسایی بینایی،با تأخیر در رشد با زبان،با نارسایی شنوایی و با کم توانی ذهنی مورد توجه قرار گرفته و فقط برخی از بازیها بررسی شدهاند. امید است که در این مقاله،اولین سطر از بررسیها و پژوهشهای مربوط به بازی در گروههای مختلف کودکان استثنای را نوشته باشیم.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشاوره و مددكاري دریافت: 1398/11/30 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1398/12/3 | انتشار الکترونیک: 1398/12/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول