1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2173 مشاهده)
نابینا خواهان برخوردی عادی و معمولی هستند،هرچند ممکن است در برخی موقعیتها نیازمند یاری باشند،اما در اصل ترجیح میدهند مستقل باشند تا وابسته. مشکل دیگری که فرا روی برخی از نابینایان قرار دارد این است که بسیاری از والدین به دلیل نگرانی از ایمنی کودک نابینای خود،اجازه کشف محیط را به آنها نمیدهند،و از آنجایی که نقص بینایی فیالنفسه،طیف محدود تعامل با محیط را به همراه دارد،این موضوع بر گستره مشکل نیز میافزاید. انطباق والدین با کودک نابینا،مسألهای است که در مقام بعدی قرار میگیرد.والدینی که در رویارویی با کودک نابینای خویش،احساس گناه،غم و اندوه مینمایند،به صورت غیرمستقیم این احساسات مخرب را به کودک خود منتقل خواهند کرد.واکنشهای از این دست،به همراه نقص بینایی به پیامدهای جدی فرا روی همهجانبه این افراد منجر میشود. یکی از ابعاد رشدی بسیار مهم و سرنوشتساز هویت و هویتیابی است.پرورش افراد دارای ارزشهای درونی و با هویت،یا به دیگر سخن پرورش نیروهایی که بیشتر بر مبنای ارزشها و باورهای درونی شده خود عمل کنند و به تعبیری معمار شخصیت خویشتن باشند،از جمله عوامل بسیار مهم پیشرفت فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی هر جامعه است. در مطالعه حاضر سعی شد تا در قالب بحثی توصیفی،چگونگی شکلگیری هویت و مسایل موجود در هویتیابی افراد نابینا مورد کنکاش قرار گیرد.در این راستا نظریههای موجود پیرامون هویت،سبکهای هویت و عوامل مؤثر در شکلگیری هویت نابینایان به صورت مبسوط مورد بحث قرار گرفتهاند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آسیب دیده بینایی دریافت: 1398/11/30 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1398/12/3 | انتشار الکترونیک: 1398/12/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول