۱- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (۲۵۱۷ مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناخت راهبردهای رویایی کودکان دارای مشکلات یادگیری برای مقابله با فشارهای روانی بهویژه عصبانیت است . افراد نمونه متشکل از 84 دانش آموز( 42 پسر و 42 دختر) بودند که در پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی تحصیل میکردند. از این تعداد 42 دانش آموز (21 پسر و 21 دختر) مبتلا به مشکلات یادگیری (نارساخوانی و نارسانویسی) به عنوان گروه اصلی و 42 دانش آموز (21 پسر و 21 دختر) عادی بهعنوان گروه مقایسه در نظر گرفته شدند. از هر پایه تحصیلی 14 دانش آموز (7 پسر و 7 دختر) مبتلا به مشکلات یادگیری و 14 دانش آموز ( 7 پسر و 7 دختر) عادی انتخاب شدند. راهبردهای رویارویی کودکان با فشارهای روانی با سیاهه راهبردهای رویایی کودکان (ccsc) آیرز (1991) سنجیده شد و راهبردهای رویایی کودکان با عصبانیت با استفاده از 4 سوال محقق ساخته به شیوهی مصاحبه باز شنجیده شد. نتایج حاصل از تحلیل پاسخهای کودکان به سیاهه راهبردهای رویارویی نشان داد که: 1. کودکان در هر سه پایه تحصیلی صرف نظر از جنسیت و داشتن یا نداشتن مشکلات یادگیری، راهبردهای اجتنابی و فعال را به عنوان راهبرد غالب خود معرفی کردند و نسبت به راهبردهای حواسپرتی و حمایتی تمایل کمتری را نشان دادند. 2. در پایه سوم داشتن مشکلات یادگیری عملکرد کودکان را تحت تاثیر قرار داده و تمایل این کودکان نسبت به استفاده از راهبرد اجتنابی بیش از تمایل کودکان عادی به استفاده از راهبردهای حمایتی و حواسپرتی بود. نتایج حاصل از تحلیل پاسخ های کودکان در مصاحبه باز (راهبردهای رویارویی با عصبانیت) نشان داد که اگرچه میزان گرایش کودکان عادی به انتخاب راهبرد رویارویی فعال بیشتر از کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری است اما راهبرد غالب هر دو گروه راهبرد اجتنابی است.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1398/11/26 | انتشار الکترونیک: 1398/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول