جلد 8، شماره 37 - ( 10-1383 )                   شماره 37 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available477. J Except Educ 2004; 8 (37)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1969-fa.html
خانبانی مهدی. مهارت های زبانی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی اصفهان (10تا 17-2-37- 1383). تعلیم و تربیت استثنایی. 1383; 8 (37)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1969-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2639 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی خطاهای تولیدی گفتار (خطاهای حذف، جانشینی وکژگویی) در میان کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر و مقایسه آن با کودکان عادی انجام گرفته است. هدف این پژوهش به‌دست آوردن آمار صحیحی از خطاهای تولیدی گفتار و کمک به برنامه ریزان و گفتار درمان گران بود. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی می باشد که شامل مجموعه روش هایی است که هدف آنها توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. جامعه آماری ما در پژوهش حاضر کلیه کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر و دانش آموزان عادی دبستانی که در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بوده‌اند می‌باشد، که از این تعداد یک صد نفر به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب و پژوهش برروی آنها انجام گرفت . ابزار پژوهش یک پرسشنامه اطلاعات شخصی درباره‌ی کودکان و دیگری استفاده از چهار داستان مصور برای به‌دست آوردن اطلاعات صحیح درباره چگونگی تولید آواهای گفتاری می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که میزان بروز خطاهای کیفی گفتاری در نزد کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر به طور معنی داری بالاتر از خطاهای جانشینی و خطاهای حذف می باشد همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر در تولید آوا دچار مشکل هستند. همین نتایج نشان می‌دهد میانگین بیان تعداد کل کلمه‌ها و میانگین نسبت انواع کلمه‌ها به تعداد کل کلمه‌ها در دو گروه کودکان عادی و کم توان ذهنی تفاوت معنا داری نشان می‌دهد.
متن کامل [DOCX 12 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1398/11/23 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1398/11/26 | انتشار الکترونیک: 1398/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.