جلد 4، شماره 68 و 69 - ( 6-1386 )                   شماره 68 و 69 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available293. J Except Educ 2007; 4 (68 and 69)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1783-fa.html
آدم زاده فاطمه. تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درمان اختلال بیان نوشتاری (2تا 11-1-68تا 69- 1386). تعلیم و تربیت استثنایی. 1386; 4 (68 و 69)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1783-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2818 مشاهده)
دو شیوه درمان که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد به نام TREE (مد بس) و POWER (بس نوا) می باشد که توسط انگلرت و سکستون و همکاران انجام گرفته است که توضیح آن به قرار زیر می‌باشد: انگلرت (1991) بیان می دارد: آموزش راهبردهای شناختی در نوشتن یک برنامه ی آموزشی است که در رسیدن به درک بهتر از همه ی حقایق فرآیند نوشتن مطرح می شوند که شامل راهبردهای شناختی و فراشناختی برای برنامه ریزی، سازمان دهی، پیش نویسی و اصلاح کردن است. روش TREE (مد بس): یکی دیگر از روش های آموزش بیان نوشتاری برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری است که از پنج فرآیند شناختی (برنامه ریزی، سازمان دهی، نوشتن، ویرایش و اصلاح کردن) در آموزش استفاده می شود با این تفاوت که در مرحله ی برنامه ریزی از چهار مرحله‌ی دیگر به نام TREE استفاده می کنند و این روش تأکید بر خودنظم دهی و خود اظهاری مثبت (اسناد دادن فعالیت به خود) دارد که از مدل سکستون و همکاران (1998) گرفته شده است. تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به سؤال اول پژوهش مبنی بر این که آیا آموزش روش POWER در بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری تأثیری دارد؟ با توجه به Z مشاهده شده در سطح خطای بزرگتر از 5 درصد تفاوت میانگین رتبه ها از نظر آماری معنادار بود. در مورد سؤال دوم پژوهش مبنی بر این که آیا آموزش روش TREE در بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دختر پایه‌ی پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری تأثیری دارد؟ با توجه به Z مشاهد شده، تفاوت بین میانگین رتبه ها از نظر آماری معنادار بود.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1398/11/9 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1398/11/12 | انتشار الکترونیک: 1398/11/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.