جلد 7، شماره 73 - ( 10-1386 )                   شماره 73 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available257. J Except Educ 2007; 7 (73)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1744-fa.html
فرید محبوبه. اثر بخشی تمرین های ادراکی - حرکتی بر درمان اختلال خواندن و نوشتن دانش آموزان (20تا 30-3-73- 1386). تعلیم و تربیت استثنایی. 1386; 7 (73)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1744-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3096 مشاهده)
ضرورت این پژوهش از آنجا احساس می‌شود که در مقاطع سنی پایین قابلیت اصلاح پذیری و آموزش‌پذیری بیشتری در مقایسه با بزرگسالان وجود دارد، بنابراین، با توجه به چنین ضرورتی پژوهشگر سعی می کند ارتباط بین توانایی های ادراکی- حرکتی و توانایی های شناختی همچون خواندن و نوشتن را بر یک دانش‌آموز به طور موردی نشان دهد و بر اساس نتایج آن، دیدگاه‌های روشنتری به والدین دانش آموزان، مربیان، برنامه‌ریزان و مسوولان امور تعلیم و تربیت کودکان ارایه شود. به‌منظور ارزیابی عملکردها و همچنین ثمربخشی تمرینهای ادراکی- حرکتی مورد پژوهش، قبل از اجرای آزمون، مرحله اول یا A انجام می‌شود و منحنی مربوط به‌آن رسم و سپس تمرین های مربوط داده شده و منحنی مربوط به مرحله دوم B رسم می‌شود و نیز جهت بررسی تأثیر فعالیت ها بر توانایی خواندن و نوشتن به این صورت عمل می‌شود که قبل از اجرای آموزش تمرین های از آزمودنی،آزمون پیشرفت تحصیلی‌خواندن و نوشتن به‌عمل می‌آید و موارد آزمون شده به‌صورت نمودار ستونی مربوط به دروس ‌خواندن و نوشتن ‌رسم می‌شود . نتایج نشان خواهد داد که آیا فعالیت‌های جسمانی ویژه تأثیر مثبت و معنی‌داری بر عملکرد ادراکی- حرکتی و عملکرد تحصیلی خواندن و نوشتن کودک 8 ساله با مشکلات یادگیری بر مشکلات خواندن و نوشتن آزمودنی مورد نظر دارد؟ به منظور ارزیابی این پژوهش اقدام به رسم نمودارهای پیشرفت تحصیلی در 5 جلسه مرحله اول یعنی بدون مداخله متغیر مستقل و 15 آزمون در طول 15 جلسه تمرینهای جسمانی ویژه کرده و با توجه به اینکه نمودار B سیر صعودی را نشان می دهد می‌توانیم بپذیریم که تمرین های ویژه ادراکی- حرکتی تأثیر مثبتی بر روند پیشرفت تحصیلی خواندن و نوشتن گذاشته است .
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.