جلد 7، شماره 73 - ( 10-1386 )                   شماره 73 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., ., .. Not Available256. J Except Educ 2007; 7 (73)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1743-fa.html
جدیدی بهرام، شاهی زهرا، اکبر فهیمی نازیلا. تاثیر تمرین های اصلاحی بر صحت ساختار بدنی افراد نابینا (پسر) 18 - 12 ساله مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی تهران (8تا 19-2-73- 1386). تعلیم و تربیت استثنایی. 1386; 7 (73)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1743-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3250 مشاهده)
مهارت های ادراکی- حرکتی، ارزش و بهای فراوانی قایل هستند. برای تسهیل در رشد تواناییهای ادراکی، فرد باید در سالهای اولیه زندگی خود از بیشترین امکانهای رویارویی با تحرکهای حسی و تجربی حرکتهای متنوع برخوردار باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینهای ادراکی- حرکتی بردرمان مشکلات خواندن و نوشتن یک دانش‌آموز با اختلال یادگیری است که به صورت موردی انجام گرفته است. آزمودنی یک پسربچه 8 ساله است با هوشبهر 95 و در مقطع ابتدایی پایه دوم در مدرسه عادی مشغول به تحصیل می‌باشد. به منظور بررسی تأثیر فعالیتهای ادراکی- حرکتی از مقیاس اوزرتسکی در پیش آزمون و پس‌ آزمون استفاده شد و با پرسشهایی که از والدین و معلم وی بعمل آمد میزان فعالیت‌های ادراکی- حرکتی و میزان پیشرفت تحصیلی خواندن و نوشتن کودک بررسی شد. برای پی بردن به تأثیر متغیر مستقل یعنی فعالیت‌های ادراکی- حرکتی کودک از طرح AB استفاده شد. مدت دوره آزمایشی جمعا 8 هفته به طول انجامید و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه با آزمودنی در زمینه فعالیت‌های ادراکی- حرکتی به صورت فردی کار انجام شد. نتایج نشان دادند که آموزش فعالیت های فردی می‌تواند در بهبود مشکلات یادگیری خواندن و نوشتن دانش‌آموز تأثیر داشته باشد. همچنین انجام فعالیت‌های ویژه ادراکی- حرکتی شناخته شده نیز می‌تواند عملکرد ادراکی- حرکتی این نوع کودکان را بهبود بخشد.
     
نوع مطالعه: مطالعۀ تک‌آزمودنی | موضوع مقاله: آسیب دیده بینایی
دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.