جلد 9، شماره 75 - ( 12-1386 )                   شماره 75 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., .. Not Available234. J Except Educ 2008; 9 (75)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1721-fa.html
مرادی اعظم، قمرانی امیر. تغییرات عملکردی در کودکان، نوجوانان و جوانان مبتلا به فلج مغزی (13تا 20-2-75- 1386). تعلیم و تربیت استثنایی. 1386; 9 (75)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1721-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2919 مشاهده)
کودکان دچار معلولیت های چندگانه، از جمله فلج مغزی (CP)، اغلب در نوجوانی و اوایل بزرگسالی توانایی های عملکردی خود را از دست می دهند یا پسرفت می‌کنند. هدف این پژوهش بررسی تغییرات عملکردی و روانی – اجتماعی در کودکان، نوجوانان وجوانان CP بود. یک نمودار مرور اطلاعات باز نگرانه و یک مصاحبه ی تلفنی آینده نگر روی 30 بیمار (با دامنه ی سنی 29-11 سال و میانگین سنی 8/16 سال با انحراف استاندارد 9/4 ) اجرا شد. 73 درصد این بیماران (22=n) پسر و 83 درصد آنها (25=n) به فلج اسپاستیسیک مبتلا بودند. بر اساس آزمون مک نمار نقص عملکرد معنی‌دار بود . این 4 عملکرد عبارت بودند از سینه‌خیز رفتن (0/03=P)، ایستادن مستقل (0/05=P)، راه رفتن با یا بدون وسایل کمکی (0/014=P) و غذا خوردن با دهان (0/01=P). نقص عملکرد ایستادن ، با نقص عملکرد راه رفتن همبستگی معنی‌داری داشت (0/02=P). 63 درصد بیماران (19=n) اضطراب داشتند و 10درصد آنها (3=n) گزارش کردند افسردگی دارند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد ابزار ارزیابی سالیانهی معتبری برای اندازه‌گیری تغییرات عملکردی و عاطفی در کودکان CP باید جایگزین تکیه بر حافظهی والدین شود. این داده‌ها همچنین ممکن است به بازبینی استانداردهای ملی درمان فیزیکی فعلی منجر شود.
     
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: جسمي - حركتي
دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/5 | انتشار الکترونیک: 1398/11/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.