جلد 4، شماره 104 - ( 10-1389 )                   شماره 104 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., ., .. Not Available36. J Except Educ 2010; 4 (104)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1519-fa.html
کردی احسان، کیان پور قهفرخی فاطمه، شهنی ییلاق منیجه. مقایسه مهارت های اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر کم شنوای مدارس راهنمایی عادی و استثنایی شهر اهواز (4تا 15-1-104-1389). تعلیم و تربیت استثنایی. 1389; 4 (104)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1519-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2970 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی مهارت های اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسرکم شنوای مدارس عادی (تلفیقی) و استثنایی مقطع راهنمایی، با کنترل هوش، است. نمونه ی مورد مطالعه در این پژوهش شامل : 58 دانش آموز کم شنوا، 30 دانش آموز کم شنوا (15 دختر و 15 پسر) از مدارس استثنایی و 28 دانش آموز کم شنوا (14 دختر و 14 پسر) از مدارس عادی شهر اهواز بودند. نمونه گیری از جامعه ی اول به روش تصادفی ساده و از جامعه ی دوم به صورت سرشماری می باشد که از بین دانش آموزان کم شنوای مقطع راهنمایی این شهر، که در سال تحصیلی 88-1387مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. دانش آموزان مورد مطالعه از نظر هوش، دوره تحصیلی و نوع ناشنوایی همتاسازی شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت، مقیاس خودپنداره راجرز، معدل تحصیلی و آزمون هوش ریون بودند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به طورکلی، در نتایج بدست آمده، بین دانش آموزان کم شنوای دختر و پسر مدارس عادی و مدارس استثنایی از لحاظ مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. ولی در خودپنداره تفاوت ها معنی دار بود. دانش آموزان دختر و پسر کم شنوای مدارس استثنایی در مقایسه با دانش آموزان کم شنوای مدارس عادی از خودپنداره ی قوی تری برخوردار بودند.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1398/10/17 | پذیرش: 1398/10/18 | انتشار: 1398/10/18 | انتشار الکترونیک: 1398/10/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.