1- دانشگاه پیام نور ، v.mirhasani@gmail.com
2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (2701 مشاهده)
vvچکیده
هدف: مدلسازی ویدئویی یک روش آموزشی است که در آن از ضبط ویدئویی تصاویر و نمایش آنها استفاده میشود تا یک مدل دیداری از مهارت یا رفتار هدف ارائه گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مدلسازی ویدئویی بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال رفتاری انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. 30 کودک 5 تا 6 ساله دارای اختلال رفتاری به روش نمونهگیری تصادفی ساده از مراکز پیشدبستانی منطقه 18 شهر تهران انتخاب شدند. گروه آزمایشی، در 8 جلسه آموزش مدلسازی ویدئویی (هفتهای دو جلسه؛ هر جلسه 45 دقیقه) شرکت کردند. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری با به کارگیری نرمافزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش مدلسازی ویدئویی بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال رفتاری اثر مثبت و معناداری داشته است (001/0P<).
نتیجهگیری: برنامهریزی برای آموزش برنامههایی مانند آموزش مدلسازی ویدئویی نقش مهمی در بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال رفتاری دارد.v
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1397/6/8 | ویرایش نهایی: 1399/1/24 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1399/1/24 | انتشار الکترونیک: 1399/1/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول