شناختاجتماعی به چگونگی درک کودکان از دیدگاه، احساس، اندیشهها، نیتها و انگیزشهای خود و دیگران و اینکه درباره روابط اجتماعی چطور فکر میکنند، اشاره دارد. فرایندهای شناختاجتماعی، فرد را در پیشبینی رفتار دیگران، کنترلخود و در نتیجه تنظیم تعاملاجتماعی توانا میسازد. ازسویدیگر، پژوهشها نشان داده است، کارکرد کودکان و نوجوانان نشانگانداون در پاسخگویی به تکالیف نظریهذهن به عنوان آخرین روند پژوهشی درباره تحول شناختاجتماعی، ضعیفتر از همسالان عادی است، این درحالی است که در سالهای اخیر با گسترش تعریف کمتوانیذهنی در زمینهی"کفایتاجتماعی "و"مهارتهای بینفردی"، هدف از آموزش این کودکان و نوجوانان، آماده نمودن آنها برای انجام فعالیتهای روزمرهی زندگی ، پذیرش مسؤولیتهای فردی و اجتماعی و آموزشحرفهای خاص متناسب با توانایی، استعداد و علاقه آنها درنظر گرفتهشده است. با اینحال موفقیت کودکان و نوجوانان نشانگانداون، بدون دارا بودن تواناییهای شناختاجتماعی بعید به نظر میرسد. این مقاله تلاش دارد تا ضمن تبیین مفهوم شناختاجتماعی و بررسی کارکردهای آن، به مرور پژوهشهای صورتگرفته در حوزه شناختاجتماعی کودکان و نوجوانان نشانگانداون پرداخته و در نهایت برخی از مهمترین عوامل موثر در رشد شناختاجتماعی این گروه از کودکان و نوجوانان را شناسایی و معرفی نماید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |