1- آموزش و پرورش استثنایی
2- دانشگاه اصفهان ، ashorihh2@gmail.com
چکیده: (4454 مشاهده)
دانشآموز دیرآموز کسی است که توانایی یادگیری مهارتهای تحصیلی ضروری را دارد ولی میزان و عمق یادگیری وی نسبت به متوسط همسالانشان کمتر است. یکی از مشکلات بزرگی که معلّمان با آن مواجه هستند نحوه تعامل با دانشآموزان دیرآموز است. این مسأله که معلّمان از عهده آموزش به دانشآموزان دیرآموز برآیند و بتوانند مطالب درسی را به آنها آموزش دهند تکلیفی چالشبرانگیز است. مدیریت مناسب تکالیف منزل و فعالیتهای کلاسی این دانشآموزان سبب میشود تا معلمان شناخت مطلوبتری نسبت به این گروه کسب کنند، با صبر و حوصله برخورد نمایند و مشکلات آنها را درک کنند. برخی معلمان تلاش میکنند تا از طریق وادار کردن این دانشآموزان به روشهای منفی یا تنبیه به نتیجه مورد نظرشان برسند. تصور بر این است که دانشآموزان دیرآموز، دانشآموزان ضعیفی هستند و باید به اجبار به مدرسه فرستاده شوند اما این راه حل مناسبی نیست. یکی از پیامدهای این اقدام، هموار کردن مسیر برای اخراج دانشآموز از مدرسه و ایجاد نقطهای تاریک در زندگی وی به عنوان یک دانشآموز قربانی است. اگر معلمان فرصت مناسب مطالعه و تفکر در زمینه فعالیت با این دانشآموزان را بیابند به راه حل مناسبی میرسند و از عهده آموزش و پرورش آنها برمیآیند. هدف این مقاله آن است تا از طریق شیوههای مناسب یاددهی و یادگیری مناسب و هدفمند به معلمان کمک کند تا فرایند یادگیری دانشآموزان دیرآموز را تسهیل کنند و ظرفیت یادگیری آنها ارتقاء بخشند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
روش تدريس دریافت: 1396/11/28 | ویرایش نهایی: 1396/12/26 | پذیرش: 1396/12/20 | انتشار: 1396/12/20 | انتشار الکترونیک: 1396/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول