جلد 2، شماره 151 - ( 4-1397 )                   شماره 151 صفحات 16-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azizi M. Prediction of behavioral disorders based on parenting styles in children with learning disabilities . J Except Educ 2018; 2 (151) :9-16
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1196-fa.html
عزیزی مرضیه. پیش‌بینی اختلال‌های رفتاری بر اساس سبک‌های فرزندپروری در کودکان با اختلال‌های یادگیری ویژه . تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 2 (151) :9-16

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1196-fa.html


آموزش و پرورش استثنایی ، azizimarziyeh12@gmail.com
چکیده:   (3387 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کسب اطلاعات درزمینه­ ی عوامل زمینه­ساز اختلال‌های رفتاری در دانش­آموزان با اختلال­ های یادگیری ویژه به‌عنوان جمعیت در معرض خطر جهت طراحی، آماده ساختن و ارتقای خدمات روان‌شناسی و درمانی مناسب باهدف کاهش پیامدهای منفی و رشد اختلال­ های روانی بعدی و بهبود کارکرد این گروه از دانش ­آموزان ضروری است. پژوهش حاضر باهدف  پیش‌بینی اختلال‌های رفتاری بر اساس سبک‌های فرزند پروری در کودکان با اختلال‌های یادگیری ویژه انجام‌شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش همبستگی از نوع مدل پیش ­بینی انجام گرفت. جامعه آماری آن را کودکان با  اختلال­ های یادگیری ویژه مراجعه­ کننده به مراکز آموزشی و توان‌بخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان­های استان تهران تشکیل دادند. با استفاده از نمونه­گیری در دسترس ، 130 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه شیوه­های فرزندپروری بامریند و سیاهه رفتاری کودک برای سنین 18-6 سال نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ گردآوری شدند و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها و نتیجه­ گیری : نتایج نشان داد بین مولفه سبک فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه با هیچ­یک از مولفه­ های اختلال رفتاری کودکان با اختلال ­های یادگیری ویژه همبستگی معنادار وجود ندارد و تنها سبک فرزندپروری سهل­ گیرانه همبستگی منفی و معناداری با مشکلات برون­سازی­شده کودکان با اختلال­ های یادگیری ویژه دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، سبک فرزندپروری سهل­گیرانه پیش ­بینی­ کننده­ معناداری برای اختلال­ های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال­ های یادگیری ویژه است.
 
متن کامل [PDF 182 kb]   (244 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1396/8/12 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/8/8 | انتشار: 1397/10/21 | انتشار الکترونیک: 1397/10/21

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.