جلد 5، شماره 127 - ( 9-1393 )                   شماره 127 صفحات 15-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yeganeh T, Hossein khanzadeh A A. Effectiveness of Training Walker's Skills via Cognitive –Behavioral method on Increasing Social Skills of Aggressive Students. J Except Educ 2014; 5 (127) :5-15
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-111-fa.html
یگانه طیبه، حسین خانزاده عباسعلی. اثربخشی آموزش برنامه درسی مهارت‌های اجتماعی والکر به شیوه شناختی ـ رفتاری بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پرخاشگر. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 5 (127) :5-15

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-111-fa.html


1- دانشگاه آزاد تنکابن ، t20_y20@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (9333 مشاهده)

زمینه: با توجه به این­که یکی از مشکلات جدی دانش­آموزان مبتلا به رفتارهای پرخاشگرانه، نارسائی در زمینه مهارت­ های اجتماعی است؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه درسی مهارت­ های مؤثر کودکان والکر (1983) با شیوه شناختی ­ـ­ رفتاری بر افزایش مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان پرخاشگر انجام شد.

روش:  روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح به کار رفته در این پژوهش، طرح پیش­ آزمون­ -­ پس ­آزمون با گروه گواه و همچنین مرحله پیگیری دوماهه است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به پرخاشگری شهر لنگرود در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل می­ دادند که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای تصادفی انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. از سیاهه رفتاری کودک و مقیاس مهارت­ های اجتماعی ماتسون استفاده شد.برنامه آموزش مهارت­ های مؤثر کودکان والکر در طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل داده­ های جمع­ آوری شده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد. 

یافته ها: تحلیل داده­ های این پژوهش نشان داد که در مرحله پس ­آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و گواه، در میزان نشانه­ های مهارت­ های اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد.

نتیجه گیری:  بنابراین برنامه درسی مهارت­ های اجتماعی والکر به عنوان یک برنامه مداخله اولیه مؤثر برای دانش ­آموزان در معرض خطر رفتارهای پرخاشگرانه معرفی می­ گردد.

متن کامل [PDF 231 kb]   (4116 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/8/10 | ویرایش نهایی: 1393/9/22 | پذیرش: 1393/1/19 | انتشار: 1393/9/17 | انتشار الکترونیک: 1393/9/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.