جلد 6، شماره 134 - ( شهریور 1394 )                   شماره 134 صفحات 55-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshhal Roodposhtie V, Hossein Khanzade A A. The Impact of Effective Communication Skills Training on Parents of Children with Hearing Loss on Social Skills of Children. J Except Educ 2015; 6 (134) :45-55
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-554-fa.html
خوشحال رودپشتی وجیهه، حسین خانزاده عباسعلی. تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباط موثر والدمحور بر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 6 (134) :45-55

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-554-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی – واحد رشت- گروه روانشناسی عمومی- رشت- ایران ، bitakhoshhal@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات-گروه روانشناسی
چکیده:   (7280 مشاهده)

زمینه: بیش از 90 درصد از کودکان آسیب‌دیده‌شنوایی، دارای والدین شنوا هستند و والدین آن‌ها شیوه ارتباط با این کودکان را نمی‌دانند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباط موثر والد‌محور بر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا انجام شد.

روش: در این پژوهش، از روش نیمه‌‌آزمایشی با طرح کنترل نابرابر، استفاده شد و جامعه آماری در این آزمون شامل مادران کودکان کم‌شنوای 6-4 سال شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند که تعداد 24 نفر از آن‌ها برحسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب و به شکل تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش ‌از ‌دبستان، فرم والدین (گرشام و الیوت،1990) استفاده شد. برنامه آموزش مهارت‌های ارتباط موثر، در 8 جلسه با مشارکت والدین دانش‌آموزان کم‌شنوا به گروه آزمایش ارایه شد، درحالی‌که گروه گواه، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند.

یافته‌ها: برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. داده‌های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس‌آزمون، بین 2 گروه آزمایش و گواه، از نظر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا، تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت‌های ارتباط موثر به والدین کودکان کم‌شنوا بر افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا (P<0/001) موثر است. همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباط ‌موثر بر همکاری و جرأت‌ورزی موثر است و باعث بهبود آن شده اما تاثیری بر مسئولیت‌پذیری و خودمهارگری ندارد.

نتیجه‌گیری: می‌توان چنین گفت که آموزش مهارت‌های ارتباط موثر می‌تواند به‌عنوان یک برنامه آموزشی کارآمد در جهت کمک به افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا، مورد استفاده قرار بگیرد.

متن کامل [PDF 276 kb]   (2561 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/11/22 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1394/2/23 | انتشار: 1394/10/23 | انتشار الکترونیک: 1394/10/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.