جلد 4، شماره 132 - ( تیر 1394 )                   شماره 132 صفحات 55-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirhadi S M. Philosophical Basis for Religious Education of Mentally Retarded People with a Look at the Philosophy of Mulla Sadra. J Except Educ 2015; 4 (132) :48-55
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-544-fa.html
میرهادی سید مهدی. مبانی فلسفی برای تربیت دینی افراد کم توان ذهنی بر اساس فلسفه ملاصدرا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 4 (132) :48-55

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-544-fa.html


دانشگاه اصفهان ، mmirhadii@gmail.com
چکیده:   (5906 مشاهده)

زمینه: ارایه مبانی فلسفی پیشنهادی برای تربیت دینی افراد کم ­توان­ ذهنی بر اساس نظرات ملاصدرا هدف اصلی این مقاله بود. تاکید مقاله به ­طور عمده بر سرنوشت نهایی و سعادت اخروی این افراد، متمرکز است. تحلیل متون صدرایی و استنتاج، روش مورد استفاده در تدوین مبانی فلسفی بود. تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس و حرکت جوهری، مبانی فلسفی منتخب برای تربیت دینی افراد کم­ توان­ ذهنی است. مراتب سعادت اخروی افراد کم­ توان ­ذهنی، وابسته به تربیت دینی آن­هاست. آنچه تفاوت مراتب وجودی و در نتیجه اختلاف در درجات سعادتمندی افراد کم­ توان ­ذهنی را همانند سایر انسان­ها رقم می ­زند، کمیت  و کیفیت ملکات و صورت­های علمی متحد­شده با نفس­شان است که در فرآیند حرکت جوهری کسب شده است.

نتیجه گیری: انجام فرایض دینی و خودداری از ارتکاب گناه با کمک بزرگسالان هر چند با فهم اندک و اختیار محدود صورت پذیرد، برای افراد کم­ توان ­­ذهنی بی­نتیجه نیست و موجب ارتقای کیفیت زندگی اخروی آن­ها می­شود. تربیت دینی افراد کم ­توان ­ذهنی به دلیل این برداشت نادرست که آن­ها مکلف نبوده و خداوند آن­ها را به عذاب دچار نمی­کند، نباید مورد کم­ توجهی قرار گیرد.

متن کامل [PDF 221 kb]   (1029 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/11/5 | ویرایش نهایی: 1394/8/13 | پذیرش: 1394/4/15 | انتشار: 1394/8/6 | انتشار الکترونیک: 1394/8/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.