جلد 6، شماره 134 - ( شهریور 1394 )                   شماره 134 صفحات 14-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Bagian Moole marz M J, ghasemi jobaneh R, Dargahi S. Comparison between Hypochondriasis, Social Anxiety and Cognitive Avoidance in Mothers of Students with and without Learning Disability. J Except Educ 2015; 6 (134) :5-14
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-451-fa.html
عباسی مسلم، بگیان کوله مرز محمد جواد، قاسمی جوبنه رضا، درگاهی شهریار. مقایسه خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی در مادران دانش‌آموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 6 (134) :5-14

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-451-fa.html


1- دانشگاه سلمان فارسی کازرون
2- دانشگاه رازی
3- دانشگاه خوارزمی تهران
4- دانشگاه خوارزمی تهران ، shariardargahi@yahoo.com
چکیده:   (7763 مشاهده)

زمینه: هدف پژوهش حاضر مقایسه خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب ­شناختی در بین مادران دانش ­آموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری بود.

روش: روش پژوهش علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مادران دانش­آموزان 9 تا 14 ساله با و بدون مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال 1392 بود. آزمودنی­ های پژوهش شامل 80 نفر از مادران دانش­ آموزان با مشکلات ویژه یادگیری بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و 80 نفر از مادران دانش­ آموزان عادی که به شیوه همتاسازی (بر اساس سن مادر، تحصیلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده‌ها از مقیاس­ های خود‌بیمار‌انگاری، اضطراب‌اجتماعی و اجتناب‌شناختی استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند.

یافته­ها: نتایج نشان داد که بین مادران دانش‌آموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری در خودبیمار­انگاری، اضطراب­اجتماعی و اجتناب­شناختی تفاوت معناداری وجود دارد ( P< 0/001)

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می­ دهد که مادران کودکان با مشکلات ویژه یادگیری در مقایسه با مادران کودکان بدون مشکلات ویژه یادگیری از خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب­شناختی بیشتری رنج می­برند، بنابراین انجام مداخله­ های آموزشی و درمانی برای بهبود وضعیت روان­شناختی مادران دانش ­آموزان با مشکلات ویژه یادگیری ضروری است.

متن کامل [PDF 354 kb]   (2172 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/8/26 | ویرایش نهایی: 1394/10/26 | پذیرش: 1393/12/6 | انتشار: 1394/10/23 | انتشار الکترونیک: 1394/10/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.