جلد 5، شماره 118 - ( 5-1392 )                   شماره 118 صفحات 23-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- رشته روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (16322 مشاهده)

  هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نگرش اولیاء دانش آموزان دیر آموز در مورد معلمان فرزندانشان و بالعکس و نیز تعامل دانش ­آموزان دیرآموز با سایر دانش­آموزان در مدارس عادی و رابطه چگونگی این تعامل با افت تحصیلی دیرآموزان است. این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش همبستگی انجام شده است. به این منظور، 30 نفر معلم دارای دانش­آموز دیرآموز و 30 نفر از اولیا دیرآموزان از هر دوره تحصیلی ابتدایی و راهنمایی به شیوه تصادفی از میان 16 مدرسه دخترانه و پسرانه ناحیه یک آموزش و پرورش شهر زنجان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته «خودسنجی معلم» با تعیین ضریب محتوایی لاشه و «نظرخواهی از والدین» در زمینه ویژگی­های دانش ­آموزان دیرآموز با تعیین پایایی و روایی بهره گرفته شد. روش­های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده­ ها، آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن) است. یافته­ها نشان می­دهد که بین افت تحصیلی دانش­آموزان دیرآموز و وضعیت تعامل والدین آن­ها با معلمان رابطه معنادار وجود دارد. معلمان « تعامل اولیاء با مربیان و فرزندان» و «تعامل دیرآموزان با سایر دانش آموزان» را به ترتیب با فراوانی نسبی 3/73 درصد و 80 درصد در حد ضعیف برشمرده اند و نتایج « نظر خواهی از والدین » نیز موید نامناسب بودن تعامل معلمان با آنهاست به طوری­که 3/63 درصد از والدین اظهار نموده اند که محیط یادگیری فرزندان دیرآموزشان، مشوق یادگیری نیست. در پایان پژوهش به منظور بهبود کیفیت فرایند آموزش و پرورش دانش­آموزان دیرآموز در مدارس عادی دوره ابتدایی و راهنمایی، پیشنهادهایی شده است تا ارتقاء «کارآمدی معلمان در مواجهه با دیرآموزان» و« تعامل اولیا با معلمان و فرزندان» را فراهم سازد.

متن کامل [PDF 2480 kb]   (10392 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی |
دریافت: 1392/6/18 | ویرایش نهایی: 1393/9/25 | پذیرش: 1392/6/31 | انتشار: 1392/6/31 | انتشار الکترونیک: 1392/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.