، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3207 مشاهده)
مداخله ی زودهنگام، آموزش پیش دبستانی و ضرورت های مربوط به خانواده خانواده ی کودک دارای نیازهای ویژه از آغاز پیدایش و احراز ناتوانی و معلولیت کودک ، نیازمند دریافت حمایت های تخصصی و آموزشی است. مداخله ی زودهنگام و افزایش بهره وری دورههای بعدی درصورتیکه کودکان دارای نیازهای ویژه بدون ارایه ی مداخله ی زودهنگام و بدون طی کردن فعالیت های پیش دبستانی دوره ی دبستان را شروع کنند، زمان، انرژی و هزینه ی چشمگیری صرف ایجاد عادت های اولیه و آماده سازی کودک برای بهره گیری از آموزش های رسمی می شود و البته جایگزین فرصت های از دست رفته نیز نمی گردد و نسبت به مداخله ی زودهنگام و پیشدبستانی اثربخشی کمتری دارد. در مجموع می توان گفت مداخلههای زودهنگام و آموزش پیش دبستانی میتواند و باید با تکیه بر فرصت های طلایی و انعطاف پذیر دوره ی رشد و با محور قرار دادن خانواده و استفاده از اهرم انرژی و انگیزه های والای آن، با جلوگیری از بدآموزی و بازخوردهای منفی، از حداقل ظرفیت و کمترین فرصت ها بیشترین استفاده را ببرد و با کاهش سرعت و دامنه ی گسترش ناتوانی و پیامدهای منفی آن، بر توانایی و ظرفیت یادگیری افراد دارای نیازهای ویژه بیفزاید و زمینهی شکوفایی استعدادهای آنها را فراهم سازد. تربیت نیروی انسانی و متخصصان مداخله ی اولیه و آموزش پیش دبستانی برای کودکان دارای نیازهای ویژه نیز یکی دیگر از کاستی های بنیادی این فرآیند است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
توان بخشي دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/5 | انتشار الکترونیک: 1398/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول