جلد 7، شماره 120 - ( 7-1392 )                   شماره 120 صفحات 61-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiri Aminloo M ‎, Kamkary K, Shokrzadeh S. The Concurrent validity of the new version of the Tehran-Stanford-Binet ‎Intelligence Scale with the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. J Except Educ 2013; 7 (120) :50-61
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-134-fa.html
شیری امین لو ‌ مرضیه، کامکاری کامبیز، شُکرزاده ‌ شهره ‌. روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد - بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در ‏کودکان ناتوان یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 7 (120) :50-61

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-134-fa.html


1- سازمان آموزش و پرورش استثنایی
2- دانشگاه آزاد اسلامشهر
3- دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
چکیده:   (25669 مشاهده)

  در این پژوهش به بررسی « روایی همزمان نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان » پرداخته شده است و سؤال اصلی بدین صورت مطرح گردید که به چه میزان نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانش­آموزان ناتوان یادگیری دارای روایی همزمان است؟ از آنجایی که روایی همزمان از ویژگی­های روان­سنجی محسوب می­گردد، می­توان روش پژوهش حاضر را بهره­گیری از فن­آوری روان­سنجی در حیطه پژوهش­های روش­شناختی محسوب نمود.جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش­آموزان ناتوان یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیر ی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تشکیل می­دهند که با استفاده از روش هدفمند، تعداد 298نفر از دانش­آموزان دوره ابتدایی که در سال تحصیلی 92-1391 به مراکز فوق مراجعه نموده و تشخیص اولیه ناتوان یادگیری گرفته اند ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از آن، نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در راستای تدوین نیمرخ شناختی اجرا گردید وبه تعیین روایی همزمان دو نسخه مزبور پرداخته شد. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مشاهده شد که بین هوشبهر کل دانش­آموزان ناتوان یادگیری با دو مقیاس مذکور، روایی همزمان مشاهده می­شود.

متن کامل [PDF 725 kb]   (4710 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/8/26 | ویرایش نهایی: 1393/9/24 | پذیرش: 1392/8/26 | انتشار: 1392/8/26 | انتشار الکترونیک: 1392/8/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.