جلد 1، شماره 129 - ( فروردین 1394 )                   شماره 129 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi P. Effectiveness of Helping Early Literacy with Practice Strategies on Reading Skills of Dyslexic Children. J Except Educ 2015; 1 (129) :25-32
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-311-fa.html
عباسی پری ناز. اثربخشی برنامه آموزش بهنگام کمکی با راهبردهای تمرینی بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 1 (129) :25-32

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-311-fa.html


دانشگاه تبریز ، parinazabasi5@gmail.com
چکیده:   (9665 مشاهده)

روان‌خوانی به عنوان یکی از پنج جزء مهم خواندن ماهرانه محسوب می‌شود و به عنوان شاخص رقابت‌های خواندن قرار گرفته است. یکی از آخرین برنامه‌های آموزشی تدوین شده که همه عناصر مؤثر بر درمان ناروان‌خوانی را در خود جای داده، برنامه آموزش بهنگام کمکی با راهبرد‌های تمرینی است که به اختصار هلپس نامیده می‌شود. هدف این پژوهش، مشخص کردن اثر بخشی برنامه‌ی درمانی هلپس بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان بود. بدین منظور از میان جامعه آماری که شامل دانش آموزان نارساخون شهر تبریز بود، تعداد 8 پسر کلاس سومی و چهارمی دارای نارساخوانی بعد از احراز شرایط پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و برنامه هلپس بر روی آنها اجرا شد. شرکت کنندگان پیش، حین و پس از اجرای برنامه در سه بعد سرعت، صحت و درک مطلب خواندن مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج به روش مقایسه نموداری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بعد درک مطلب در پس آزمون سه نفر از آزمودنی‌ها افزایش پنج نمره‌ای و یک نفر افزایش سه نمره‌ای، نسبت خط پایه نشان دادند و چهار نفر باقی مانده بالاترین نمرات را هم در خط پایه و هم پس آزمون حفظ کردند. در بعد صحت (تعداد کلمات صحیح خوانده شده)، با آنکه سختی متون به مرور زمان بیشتر شد، تمامی آزمودنی ها افزایش 6 تا 29 نمره‌ای در نمره‌های پس‌آزمون نسبت به خط پایه نشان دادند. کمترین میزان افزایش سرعت خواندن 2/1 دقیقه و بیشترین آن 17/2 دقیقه بود. نتیجه‌ای که می توان از این پژوهش استنباط کرد این است که برنامه هلپس موثر است.

متن کامل [PDF 319 kb]   (2436 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/3/8 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1393/9/6 | انتشار: 1394/5/6 | انتشار الکترونیک: 1394/5/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.