جلد 3، شماره 140 - ( مرداد و شهریور 1395 )                   شماره 140 صفحات 59-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A A, Imen Khah F. Effects of Integration Music Therapy and Play Therapy on Improvement of Children with Autism. J Except Educ 2016; 3 (140) :47-59
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-868-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، ایمن خواه فهیمه. نقش درمان ترکیبی موسیقی به‌همراه بازی در تحول اجتماعی، جسمی و رفتاری کودکان با اختلال طیف اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 3 (140) :47-59

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-868-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، abbaskhanzade@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (5422 مشاهده)

زمینه: اختلال طیف اتیسم نوعی اختلال عصبی–تحولی است که به‌طورمعمول در سال‌های اولیه زندگی ظاهرشده و در طول زندگی ادامه می‌یابد. از ویژگی‌های اصلی آن مشکلات مداوم در برقراری تعاملات اجتماعی، ارتباطات کلامی و غیرکلامی ناهنجار و الگو‌های کلیشه‌ای رفتار و علاقه‌مندی‌هاست. یکی از روی‌آوردهای درمانی که در حال حاضر راجع به آن بحث می‌شود موسیقی‌درمانی و بازی‌درمانی است. موسیقی همراه با بازی یکی از مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط در کودکان با اختلال طیف اتیسم است که از زبان برای برقراری ارتباط استفاده نمی‌کنند، در نتیجه، تجربیات موسیقی و بازی و روابط میان آنها باعث رشد ارتباطات که یکی از مشکلات اصلی این کودکان است، می‌شود. در طی یکپارچه‌سازی موسیقی و بازی، بیماران از طریق ارتباط‌درمانی با متخصصی که در این دوره آموزش‌دیده به سوی هدف‌های از پیش تعیین شده درمانی خود حرکت می‌کنند. این هدف‌ها می‌تواند شامل ارتقای حرکتی، تحول اجتماعی و بین‌فردی،کاهش رفتارهای کلیشه‌ای و دستیابی به خودآگاهی باشد ولی به آنها محدود نمی‌شود.

نتیجه‌گیری: در این مقاله ضمن بیان اهمیت آموزش موسیقی و بازی، به تفصیل تاثیر آموزش مهارت‌های موسیقی و بازی در کودکان طیف اتیسم به‌صورت ترکیبی موردبحث قرار گرفته و در پایان نتیجه‌گیری‌های لازم صورت گرفته است.

متن کامل [PDF 306 kb]   (1431 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1394/12/4 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1395/2/15 | انتشار: 1395/8/19 | انتشار الکترونیک: 1395/8/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.