Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
4
141
online
1
fulltext
fa
بررسی تحلیلی اختلال طیف اتیسم در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی
Analytical Investigation of Autism Spectrum Disorders in Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th revision)
اتيسم
Autism
مروری
Review Article
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف:</strong> واژه اختلال طیف اتیسم از کلمه یونانی اوتوس به معنی «خود» گرفته شده است و برای اشاره به افرادی به کار میرود که دامنه اندکی از روابط شخصی و تعامل محدودشده با محیط دارند. یعنی نوعی گوشهگیری از کالبد زندگی اجتماعی به درون خود. اختلال طیف اتیسم مجموعه گستردهای از رفتارهای نابهنجار ادراکی، شناختی، زبانی و اجتماعی را دربرمیگیرد. برخی از الگوهای رفتاری پایدار با اختلال طیف اتیسم همراه هستند، ولی پراکندگی زیادی در نشانههای رفتاری این افراد مشاهده شده است. نهتنها نشانهها متفاوت هستند، بلکه شدت نشانهها هم دامنه گستردهای دارند. اگرچه نشانههای اختلال طیف اتیسم، دامنه گستردهای دارد، ولی در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی به 2دسته کلی نقص در ارتباط اجتماعی و الگوهای رفتار تکراری و محدود تقسیم شده است. بسیاری از کودکان با اختلال طیف اتیسم فاقد قصد ارتباطی هستند و تمایل به ارتباطی که هدف اجتماعی داشته باشد، نشان نمیدهند. نقص در ارتباط اجتماعی رابطه نزدیکی با نقص در توجه مشترک دارد. برخی از این کودکان دارای آسیبهای زبانی شدید بوده و برخی دیگر خموش یا بیصدا هستند. آنها در کاربرد اجتماعی زبان یا سرنخهای اجتماعی زبان هم مشکل دارند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong> در این مقاله تعریف، ملاکهای تشخیصی، میزان شیوع، علتشناسی و ویژگیهای اختلال طیف اتیسم براساس نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ارایه شده و در پایان نتیجهگیری صورت گرفته است. </p>
<p> <strong>Background:</strong> The words autistic and autism from the Greek word autos meaning self were used to refer to individuals who had an extremely narrow range of personal relationships and restricted interactions with their environment: a withdrawal from the fabric of social life into self. Autism spectrum disorders (ASD) involve myriad aberrant perceptual, cognitive, linguistic and social behaviors. Some consistent patterns of behavior accompany autism, but a great deal of variation in symptoms is exhibited by those who are autistic. Not only do the symptoms vary, but severity of the symptoms can be wide ranging. Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th edition (DSM 5) divides them into two general domains: social communication impairment and repetitive/restricted behaviors. Many children with ASD lack communicative intent and desire to communicate for social purposes. Deficits in social communication are linked to impairment in their joint attention. Some of these children have severe language impairments and some can be mute. They have problems with pragmatics, the social uses of language.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>In this article the definition, diagnostic criteria, prevalence, etiology and characteristics of autism spectrum in detail provided</p>
اختلال طیف اتیسم, نسخه پنجم, راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی
Autism Spectrum Disorders, 5th Diagnostic and statistical manual of mental disorders
59
69
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-950-1&slc_lang=fa&sid=1
somaye
jalil abkenar
سمیه
جلیل آبکنار
galili.abkenar@gmail.com
0074217968
10031947532846006028
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
fateme
razavi
فاطمه
رضوی
f.razavi580@gmail.com
2909703010
10031947532846006029
Yes
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
Mohammad
Ashori
محمد
عاشوری
ashorihh2@gmail.com
0421031042
10031947532846006030
No
University of Tehran
دانشگاه تهران