Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
2
115
online
1
fulltext
fa
توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا
Recognition Abilities, Mental Theory and Visual Memory in Children Hard of Hearing
عمومي
General
مروری
Review Article
<p style="direction: rtl"> مشکلات شنوایی در کودکان کم شنوا، علاوه بر مهارتهای ارتباطی، بر شناخت و تعامل اجتماعی نیز تاثیر میگذارد. جنبه ای از شناخت اجتماعی که در سالهای اخیر توجه فزایندهای را به خود جلب کرده است، تحول نظریه ذهن کودکان میباشد. در ارتباط با تواناییهای عقلانی و شناختی کودکان کم شنوا، حافظه موضوعی بوده که همواره مورد توجه قرار گرفته است: بهویژه نقش مهم حافظه دیداری در به یادسپاری و بازشناسی علایم مربوط به ابزارهای مهم ارتباطی مانندگفتارخوانی، زبان اشاره و گفتار نشانه دار. نتایج حاصل از مطالعات مشخص می سازد که عملکرد پایین کودکان کم شنوا درتواناییهای شناختی مانند هوشبهر و نظریه ذهن بیشتر مربوط به تکیه این توانایی ها به سنجش مهارت های کلامی می باشد، اما درصورت استفاده از ابزارهای سنجش غیرکلامی و با تکیه بر نوع سنجش مبتنی بر مهارتهای دستی ( مانند زبان اشاره) تا حد زیادی نمرات این کودکان بهبود پیدا کرده و تفاوت اندکی با نمرات کودکان عادی در زمینه هوشبهر آنها مشاهده شده است. با این حال در حافظه دیداری در اکثر پژوهشها تفاوت بین گروه کم شنوا و عادی به نفع کودکان عادی گزارش شده است. دراین مقاله به تفصیل به این موضوعات خواهیم پرداخت. </p>
<p style="direction: ltr">Hearing problems in children hard of hearing, in addition to communication skills, will effect social interaction too. One aspect of social recognition which has attracted an increasing attention in recent years is the development of children's intelligence theory. In connection with intellectual and recognition abilities in children hard of hearing, intelligence is a subject that has always been at the center of attention, especially the important role of visual intelligence in memorization and recognition related to the important communication tools such as lip reading, sign language and cued speech. The results of the studies indicate that children's low performance in children hard of hearing in recognition abilities such as Intelligence Quotient and mental theory are mostly related to the dependence of these abilities on the evaluation or the measurement of verbal skills. However, the usage of non-verbal assessment tools and based on the type of measurement related to manual skills (such as pointing language) these children'[s grades have improved greatly and little difference has been seen compared with the grades of normal children in the field of Intelligence Quotient. However, when it comes to visual memory, in most researches, there was a difference in favor of normal children versus those who were hard of hearing. In this article, we will analyze these issues in detail. </p>
شناخت, نظریه ذهن, حافظه دیداری, کم شنوا
Recognition, Mental Theory, Visual Memory, Hard of Hearing
51
57
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-29-6&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Garmabi
مهدی
گرمابی
garmabi_mehdi@yahoo.com
10031947532846002484
10031947532846002484
No
Pediatric Neurorehabilitation Research Center
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
Guita
Movallali
گیتا
موللی
drgmovallali@gmail.com
10031947532846002485
10031947532846002485
Yes
Pediatric Neurorehabilitation Research Center
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال