Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
1
138
online
1
fulltext
fa
تجارب مادران کودکان دچار افت شنوایی عمیق بعد از کاشت حلزونی: یک مطالعه پدیدارشناختی
Mothers experiences of children with profound hearing loss after cochlear implant: A phenomenological study
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL"><strong>زمینه:</strong> کاشت حلزونی در کودکان دچار افت شنوایی عمیق، نهتنها خود آنها بلکه والدین و بهویژه مادر را نیز درگیر میکند. بررسی تجارب زیسته مادران بعد از جراحی کاشت حلزونی فرزندان، احساسات و نگرشهای آنها نسبت به مسایل و نیازهای بعد از جراحی را برای مراقبت و آموزش فرزندان انعکاس میدهد که تاکنون موردمطالعه قرار نگرفته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، کشف، شناسایی و تبیین تجارب مادران کودکان دچار افت شنوایی عمیق بعد از کاشت حلزونی بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش:</strong> در این پژوهش پدیدارشناختی 11مادر بهروش نمونهگیری هدفمند از مرکز توانبخشی شنوایی اردبیل در سال1393 انتخاب شدند. اطلاعات بهروش مصاحبه عمیق جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> از یافتههای پژوهش حاضر 7مضمون اصلی با عنوان «مشغولیت»، «مواجهه»، «امیدواری»، «سختگیری»، «پذیرش»، «سازگاری» و «آیندهنگری» و تعدادی مضمون فرعی استنتاج شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong> این یافتهها میتواند اطلاعات لازم را برای پیشبرد منابع حمایتی کاشت حلزونی کودکان در جهت تامین سلامت روان مادران فراهم آورد.</p>
<p><strong>Background:</strong> Cochlear implant in children with profound hearing loss is shown to affect both children and their parents, specially their mothers. Mothers<strong>’</strong> life experiences after children cochlear implant surgery, reflect their emotions and attitudes to the after-surgery-issues and needs in order to care and guidance their children, however, yet it has been not investigated. So, the aim of this research was to detection, identification and explanation of after-cochlear- implant experiences of the mothers who have children with profound hearing loss.</p>
<p><strong>Methods:</strong> In this phenomenological study, using purposive sampling method, 11 mothers selected from hearing rehabilitation center of Ardabil in 1393. Data were collected utilizing in-depth interviews. The data analyzed with Smith method.</p>
<p> <strong>Results:</strong> From the findings of the present study seven core concepts were inferred namely «engagement», «encounter», «hope», «severity», «acceptance», «adaptation», «providence». Beside, several sub concepts derived.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The results can contribute to the future plans for improving support resources for children cochlear implants to provide mothers mental health.</p>
افت شنوایی, کاشت حلزونی, کودکان, مادران, پدیدارشناختی
hearing loss, cochlear implant, children, mothers, phenomenology
31
40
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-802-1&slc_lang=fa&sid=1
Eskanda
Fathizar
اسکندر
فتحی آذر
10031947532846005716
10031947532846005716
No
دانشگاه تبریز
yosef
adib
یوسف
ادیب
10031947532846005717
10031947532846005717
No
دانشگاه تبریز
mina
mohebbi
مینا
محبی
minamohebbi66@yahoo.com
10031947532846005718
10031947532846005718
Yes
دانشگاه تبریز