Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
6
134
online
1
fulltext
fa
بررسی و ارزیابی مدل های ناتوانی در علوم توان بخشی
Review and Evaluation of the Models of Disabilities in the Rehabilitation Sciences
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong> زمینه</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی الگو­های ناتوانی در علوم توانبخشی است. در طول 3 دهه؛ پژوهشگران در تلاش برای ایجاد بنیاد معرفتشناختی روشن و آشکار در حوزه­ توانبخشی بوده­اند. بهطورکلی الگو­های ناتوانی نقش مهمی را در فراهم کردن حمایت ­های نظری- عملی و خدمات­رسانی برای افراد با ناتوانی ایفا می­ کنند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong> روش</strong><strong>:</strong> پژوهش انجامشده، پژوهشی نظری بود. در حوزه مباحث مربوط به الگو­­ها و فراهم کردن ارزیابی آنها؛ تعیین مفروضه­­ های اساسی در رابطه با الگو­ها، تعاریف و اصطلاحات از اهمیت ویژه­ و تعیینکنندهای برخوردار است. بدین منظور، نخست مبانی نظری الگوهای ناتوانی که در علوم توانبخشی مطرح هستند؛ مورد معرفی، توضیح و توصیف قرار گرفتند. در ادامه به تبیین ارتباط بین این الگو­ها با یکدیگر پرداخته شد و پس از آن به ارزیابی با استفاده از روش تجزیهو تحلیل منظم و به تبیین ارتباط بین این الگو­ها پرداخته شد و مورد بحث نیز قرار گرفتند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong> یافتهها:</strong> نتایج حاصل از این بررسی نشان می­دهد که پژوهش و شناخت مبانی نظری الگو­های ناتوانی می­تواند چشم­ انداز روشنی را برای متخصصان، کارشناسان، درمانگران، آموزگاران، قانون­گذاران و افراد با ناتوانی و سازمانهایشان فراهم آورد.</p>
<p><strong>ackground:</strong> In three decades, researchers have tried to make clear epistemological foundation in the field of disability. These models play an important role in providing theoretical-practical support and services for people with special needs. The purpose of this study is to evaluate models of disability rehabilitation.</p>
<p><strong>Method:</strong> The research method was theoretical method. For this purpose, the theoretical models of disability in rehabilitation science are explained, introduced and described. In the following, the relationship between patterns is explained. </p>
<p><strong>Results:</strong> The results of this study suggest that the study and understanding of the theoretical foundations of models of disability can be a bright outlook for experts, specialists, therapists, teachers, legislators and people with special needs and provide their organizations.</p>
الگو, ناتوانی, توانبخشی
Model, Disability, Rehabilitation
30
38
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-72-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamideh
Soleimani
حمیده
سلیمانی
10031947532846006048
10031947532846006048
No
University of Iran
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
Mohammad
Kamali
محمد
کمالی
10031947532846006049
10031947532846006049
Yes
University of Iran
دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران