Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
9
137
online
1
fulltext
fa
معرفی و کاربرد الگوی رهنموددادن همزمان در آموزش کودکان با اختلال اتیسم وکودکان با کمتوانیذهنی
Introduction and Application Simultaneous Prompting in the Education of Autism Children and Children with Intellectual Disability
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه </strong>یکی از روشهای موثر در آموزش کودکان با اختلال اتیسم و کودکان با کمتوانیذهنی روش رهنموددادن همزمان است. روش رهنموددادن همزمان را میتوان هم برای مهارتهای مجزا یعنی پاسخ تنها در یک دوره نسبتا کوتاه و هم برای مهارتهای زنجیرهای و دنبالهدار یعنی یک تعداد از توالی رفتارها که یک رفتار پیچیده را شکلمیدهند، استفادهکرد. وقتی رهنموددادن همزمان استفادهمیشود، معلم یک رهنمود کنترلشده یعنی رهنمودی را که مطمئن است پاسخ صحیح بهحسابمیآید؛ همزمان با محرک آماج شامل هدف، ژست، فعالیت یا وضعیتی که میخواهیم یادگیرنده وقتی آموزش تماممیشود، پاسخ دهد، ارایه میدهد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> این مقاله به بررسی روش رهنموددادن همزمان در آموزش کودکان با کمتوانیذهنی و کودکان با اختلال اتیسم میپردازد.</p>
<p><strong>Background</strong>: One of the effectiveness methods in the training of autism children and children with intellectual disabilities is simultaneous prompting. The simultaneous prompting procedure can be used with discrete, single responses of relatively short duration, and chained skills, a number of behaviors sequenced together to perform a more complex skill. When using simultaneous prompting, the teacher presents a controlling prompt, i.e. a prompt that ensures a correct response, simultaneously with the stimulus being taught, the object, gesture, activity, or situation which we want the learner to respond when instruction is finished.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>This paper examined the effect of Simultaneous Prompting method in the training of autism children and children with intellectual disabilities.</p>
الگوی رهنموددادن همزمان, اختلال اتیسم, کمتوانیذهنی
Simultaneous prompting, Autism disorder, Intellectual disabilities
41
46
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-567-2&slc_lang=fa&sid=1
zahra
mansurnejad
زهرا
منصورنژاد
zmansurnejad@yahoo.com
10031947532846005737
10031947532846005737
Yes
Esfahan University
دانشگاه اصفهان
Amir
Ghamarani
امیر
قمرانی
amirghamarani@yahoo.com
10031947532846005738
10031947532846005738
No
Esfahan University
دانشگاه اصفهان