Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
8
136
online
1
fulltext
fa
بررسی و شناسایی مهارتهای موردنیاز برای آمادگی شغلی دانشآموزان با کمتوانیذهنی در دوره پیشحرفهای
Consideration of Needed Skills for Job Preparation of Students with Intellectual Disability
عمومي
General
مروری
Review Article
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه:</strong> مهمترین هدف آموزشوپرورش ویژه، آمادهکردن دانشآموزان برای زندگی مستقل یا با کمترین وابستگی است. یکی از مهمترین عواملی که به استقلال در زندگی منجر خواهد شد، اشتغال موفق است. از طریق اشتغال، فرد به کفایت اقتصادی و اجتماعی دست خواهد یافت و در جامعه عزتنفس و احترام بهدست خواهد آورد. دوره پیشحرفهای برای افراد با کمتوانیذهنی بهعنوان دوره حساس در آمادگی شغلی در نظر گرفته شده، بنابراین لازم است در این دوره مهارتهای اساسی که فرد با کمتوانیذهنی را به کسب و حفظ شغل مجهز میکنند، آموزش داده شود. در این پژوهش مهارتهای اساسی مورد نیاز برای آمادگی شغلی دانشآموزان با کمتوانیذهنی در دوره پیشحرفهای مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> پیشنهاد میشود برنامهدرسی در دوره پیشحرفهای متناسب با مهارتهای یافت شده در این پژوهش مورد بازنگری قرار بگیرد و زمینه برای آموزش این مهارتها فراهم شود.</p>
<p><strong>Background:</strong> The main goal of special education is to prepare students for living independently. One of the factors that led to independence in life is successful employment. Employment helps individuals to achieve economic and social efficiency and gain self-esteem and respect in society<span dir="RTL">.</span> Pre-vocation is a critical period for preparation of individuals with intellectual disability Therefore, training the basic skills to individuals with intellectual disability is necessary. In this study, the basic skills required for the job readiness of students with intellectual disability will be considered and recognized.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: It is suggested that curriculum of pre-professional courses revise according to the findings of this study and opportunity of practicing this skills be prepared</p>
آمادگی شغلی, دانشآموزان, کمتوانیذهنی, پیشحرفهای
Job preparation, Students, Intellectual disability, Pre-professional.
40
49
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-102-2&slc_lang=fa&sid=1
HAMID REZA
SHARIFI JONDANI
حمیدرضا
شریفی جندانی
hamid255@yahoo.com
10031947532846004861
10031947532846004861
Yes
Education
آموزش و پرورش
bagher
ghobari
باقر
غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
10031947532846004862
10031947532846004862
No
دانشگاه تهران