Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
3
125
online
1
fulltext
fa
رویکردهای نظری و کاربردی در اختلال های اضطرابی در کودکان
Theoretical and Applicable Approaches in Anxiety Disorders in Children
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
در این پژوهش مروری با مراجعه به مقالات و منابع روانشناختی مرتبط با موضوع و مطالعه و کنکاش آنها به جمع بندی و نتیجه گیری در مورد اختلال های اضطرابی در کودکان، علل به وجود آمدن این اختلال ها و روش های مداخله اقدام شده است. اختلال های اضطرابی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی هستند که بسیاری از درمان گران به آن توجه ویژه داشته اند. برای مداخله در این اختلال ها دو نظریه شناختی- رفتاری و نظریه آدلری دو شیوه مطرح در این ارتباط هستند. شیوه ی شناختی- رفتاری که راهبردهایی را برای مقابله با اختلال های اضطرابی ارایه می دهد بیشتر جنبه ی درمانی و نظریه آدلری از این نظر که به شیوه های فرزند پروری و نوع الگو سازی والدین می پردازد بیشتر جنبه ی پیشگیرانه دارد.
This article provides an over view of strategies used in the prevention and intervention of anxiety disorders in children. The present research aimed to review and deliberate the of anxiety disorders in children, their causes and the intervention ways, referred to the psychological articles and recourses. Anxiety disorders are the most prevalent disorder in children. These disorders are associated with high social costs and impose personal distress. Therefore most therapists paid special attention to them. This study has discussed Adlerian Theory and cognitive- behavioral therapy which are two distinguished methods in preventing and treatment of these disorders. Since Adlerian theory considers parenting styles and parents' modeling styles, it is mostly a preventing method. And cognitive- behavioral therapy which presents strategies for coping with anxiety disorders is mostly a therapeutic style.
اختلال های اضطرابی, کودکان, مداخله, درمان شناختی- رفتاری, نظریه آدلری
anxiety disorders, children, intervention, Adlerian Theory, cognitive- behavioral therapy
47
58
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-70-1&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Roohi
علیرضا
روحی
roohidehkordi@yahoo.com
10031947532846002188
10031947532846002188
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان