Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
6
134
online
1
fulltext
fa
مقایسه خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی در مادران دانشآموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری
Comparison between Hypochondriasis, Social Anxiety and Cognitive Avoidance in Mothers of Students with and without Learning Disability
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>زمینه:</em></strong> هدف پژوهش حاضر مقایسه خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب ­شناختی در بین مادران دانش ­آموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری بود.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>روش:</em></strong> روش پژوهش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مادران دانش­آموزان 9 تا 14 ساله با و بدون مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال 1392 بود. آزمودنی­ های پژوهش شامل 80 نفر از مادران دانش­ آموزان با مشکلات ویژه یادگیری بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و 80 نفر از مادران دانش­ آموزان عادی که به شیوه همتاسازی (بر اساس سن مادر، تحصیلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع ­آوری دادهها از مقیاس­ های خودبیمارانگاری، اضطراباجتماعی و اجتنابشناختی استفاده شد. دادههای جمعآوریشده بهوسیله تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>یافته</em></strong><strong><em><span dir="LTR">­</span></em></strong><strong><em>ها:</em></strong> نتایج نشان داد که بین مادران دانشآموزان با و بدون مشکلات ویژه یادگیری در خودبیمار­انگاری، اضطراب­اجتماعی و اجتناب­شناختی تفاوت معناداری وجود دارد ( <span dir="LTR" style="line-height: 20.8px;">P</span><span dir="LTR" style="line-height: 20.8px;">< 0/001</span><span style="line-height: 20.8px;">)</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>نتیجهگیری:</em></strong> نتایج پژوهش حاضر نشان می­ دهد که مادران کودکان با مشکلات ویژه یادگیری در مقایسه با مادران کودکان بدون مشکلات ویژه یادگیری از خودبیمارانگاری، اضطراب اجتماعی و اجتناب­شناختی بیشتری رنج می­برند، بنابراین انجام مداخله­ های آموزشی و درمانی برای بهبود وضعیت روان­شناختی مادران دانش ­آموزان با مشکلات ویژه یادگیری ضروری است.</p>
<p style="margin-left:14.2pt;"><strong>Background:</strong> The aim of this study is the comparison between Hypochondriasis, social anxiety and cognitive avoidance among mothers of students with and without learning disability.</p>
<p style="margin-left:14.2pt;"><strong>Method:</strong> This study is causal - comparative. The population consisted of all mothers with children 9 to 14 years old with and without learning disability in 2013, in Ardabil city. The research sample consisted of 80 mothers of students with learning disability who were selected using available sampling method. 80 mothers of normal children through matching method (based on mother’s age, level of education and number of children) were selected. To collect data the Hypochondriasis, social anxiety disorder and cognitive avoidance scales were used. The gathered data were analyzed by multivariate analysis of variance.</p>
<p style="margin-left:14.2pt;"><strong>Results:</strong> Results indicated that mothers of children with and without disability learning, there exist a significant difference in the Hypochondriasis, social anxiety and cognitive avoidance (P<!--0001).</p--></p>
<p style="margin-left:14.2pt;"><strong>Conclusion:</strong> The results of current research indicate that mothers of children with learning disability are suffering more from Hypochondriasis, social anxiety and cognitive avoidance than mothers of children without learning disability. Therefore, educational and treatment interventions in order to improve psychological situation in mothers of children with learning disability is necessary.</p>
<p><!--0001).
Conclusion: the results of current research indicates that, mothers of children with learning disability are suffering more from Hypochondriasis, social anxiety and cognitive avoidance than mothers of children without learning disability. Therefore, educational and treatment interventions in order to improve psychological situation in mothers of children with learning disability is necessary.
--></p>
مادران, خودبیمارانگاری, اضطراب اجتماعی, اجتناب شناختی, مشکلات ویژه یادگیری
Mothers, Hypochondriasis, Social anxiety, Cognitive avoidance, Learning disability
5
14
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-473-1&slc_lang=fa&sid=1
Moslem
Abbasi
مسلم
عباسی
moslem_abbasi83@yahoo.com
10031947532846004329
10031947532846004329
No
Salman Farsi University of Kazerun
دانشگاه سلمان فارسی کازرون
Mohammad Javad
Bagian Moole marz
محمد جواد
بگیان کوله مرز
rghasemi.jobaneh@yahoo.com
10031947532846004330
10031947532846004330
No
Razi University
دانشگاه رازی
reza
ghasemi jobaneh
رضا
قاسمی جوبنه
javadbagiyan@yahoo.com
10031947532846004331
10031947532846004331
No
Kharazmi University of Tehran
دانشگاه خوارزمی تهران
Shahriar
Dargahi
شهریار
درگاهی
shariardargahi@yahoo.com
10031947532846004332
10031947532846004332
Yes
Kharazmi University of Tehran
دانشگاه خوارزمی تهران