Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1393
2
1
gregorian
2014
5
1
2
124
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش با شیوه بداهه پردازی بر مهارت های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی
The Import of Improvisation Processing Training on Writing Skills of Hearing Impaired Children
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt text-indent: 14.2pt line-height: normal"><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">هدف از این پژوهش بررسی اثر استفاده از
روش نمایش بداهه بر بهبود مهارتهای نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی بود. جامعه آماری پژوهش را
تمام دانشآموزان ناشنوا مقطع ابتدایی شهرستان ورامین در پایههای چهارم و پنجم
ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 تشکیل میدادند که در مجموع82 نفر در قالب 8 کلاس بودند </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">و دامنه سنی آنها 10 تا 13 سال بوده </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">و معلولیت</span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"> </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">دیگری غیر از آسیب شنوایی نداشتند</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">. نمونه پژوهش به طور مساوی از هر پایه تحصیلی و به شکل تصادفی انتخاب شد و
نیمی از آنها به طور تصادفی گروه گواه و نیمی دیگر گروه کنترل را تشکیل می داد.
تعداد هر یک از گروه های کنترل و گواه با توجه به حجم جامعه آماری 19 نفر بود (نمونه گیری تصادفی ساده). برای جمع آوری
اطلاعات از آزمون محقق ساخته استفاده شد و</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">برای آزمون فرضیهها
از روش آمار استنباطی، برحسب مورد از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">مقدار</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> F</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">محاسبه شده برای
عامل گروه، 59/32 بود که معنیدار است
(001/0</span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">></span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif">p </span></i><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>).</span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"> نتایج نشان داد که این شیوه در بهبود
مهارتهای نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی موثر است.<b><o:p /></b></span></i></p>
Background: The purpose of present study is to investigate the impact of using view improvisation method on improving writing skills of hearing impaired children.
Methods: The statistical population was consist of all the deaf students of primary schools (fourth and fifth grade) in 91-92 academic year in Varamin province, 82 people in 8 classes , the age range was between 10 to 13 and they had no other disability except deafness. The sample of study was selected randomly and equally from every educational levels. Then, randomly, half of them became the main (document) group and the other half became the control group. The number of each group, according to the population size, was 19 people (simple random sampling) in order to gathering data, the base (main) test (ie. Pre-test and post-test) was used and in some cases. In order to hypothesis testing based on inferential statistics, covariance analysis was used.
Results: The calculated value of F for the group factor was 32.59 that it was meaningful (P> 0.001).
Conclusions: Results show that this method was effective in improving writing skills of hearing impaired children.
بداهه پردازی, ناشنوایی, نگارش
Improvisation Processing, deafness, writing
42
52
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-98-3&slc_lang=fa&sid=1
Morteza
Alikhani
مرتضی
علیخانی
mortezaalikhani90@yahoo.com
10031947532846002212
10031947532846002212
Yes
Exeption Education
آموزش و پرورش استثنایی
Sabereh
Bazrafshan
صابره
بذرافشان
bazrafshan333@yahoo.com
10031947532846002213
10031947532846002213
No
Exeption Education
آموزش و پرورش استثنایی
Daruoosh
Noroozi
داریوش
نوروزی
drdnoroozi@yahoo.com
10031947532846002214
10031947532846002214
No
Allame Tabatabaei Universiti
دانشگاه علامه طباطبایی