Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
2
130
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش زبان و کارکردهایاجرایی در رشد نظریهذهن کودکانناشنوا
Investigate role of Language and executive function in Theory of mind development in deaf children
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p>نظریهذهن اصطلاحی جامع و کلی پیرامون حالتی عمدی است که کیفیت تعاملاجتماعی فرد را مشخص میسازد تا آنجا که بدون آن، ما قادر به تعبیر و تفسیر اعمال دیگران نخواهیم بود. پژوهشگران درحالی نقش سببی تواناییهای زبانی را در تحول نظریهذهن بهعنوان یک قابلیت بنیادی و کارآمداجتماعی مطرح میکنند که پژوهشهایاخیر پیوند نزدیکی بین کارکردهایاجرایی و نظریهذهن پیشنهاد نمودهاند. در این میان باوجود اثرات ویرانگر و تخریبکننده کمشنوایی بر تحول زبانی و ارتباطی کودکان آسیب-دیدهشنوایی از سویی و ارتباط مولفههای زبانی با تحول نظریهذهن و کارکردهایاجرایی از سوی دیگر، بررسی روند تحول نظریهذهن در این کودکان ضرورت مییابد. بهاینترتیب، هدف این پژوهش، مروری بر نقش زبان و مولفههای اصلی آن(نحو، معنیشناسی و کارکردشناسی) در تحول تواناییهای نظریهذهن کودکان و بررسی وضعیت تحول نظریهذهن در میان کودکان ناشنوا با توجه به مشکلات زبانی آنها نسبت به کودکان عادی است و در پایان تلاش شده است، رابطه زبان، کارکردهای اجرایی و نظریه ذهن در میان کودکان ناشنوا تبیین گردد.</p>
<p>Theory of Mind is a comprehensive and general term about the state of intention that determines the quality of a person's social interaction and without it we would not be able to interpret the actions of others. While researchers express the causative role of language in Theory of Mind’s development as a social and fundamental capacity, recent studies have suggested a close link between the executive functions and Theory of Mind. On the one hand, despite the devastating and degrading effects of hearing loss on the development of language and communication in children with impaired hearing, and on the other hand the relationship between components of language with the development of Theory of Mind and executive functions, the study of Theory of Mind’s developmental trend in these children becomes necessary. Thus, the purpose of this study is to review the role of language and its main components (Syntax, Semantics and Pragmatics) in the development of children’s Theory of Mind and examine how is the development of theory of mind among deaf children according to their language problems. Finally, we have tried to explain the relationship between language, executive functions and Theory of Mind among deaf children.</p>
زبان, نظریهذهن, کارکردهایی اجرایی, کودکان ناشنوا
Language, Theory of mind, executive function, deaf children.
13
22
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-59-4&slc_lang=fa&sid=1
sajed
yaghoobnezhad
ساجد
یعقوب نژاد
s.yaghoobnezhad@yahoo.com
10031947532846006084
10031947532846006084
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران
Saeed
Hasanzadeh
سعید
حسن زاده
10031947532846006085
10031947532846006085
No
University of Tehran
دانشگاه تهران