Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
3
163
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی، آموزش شناختی- رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی کودکان با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی
Comparing the Effectiveness of Mindfulness Group Learning,
Cognitive Behavioral Learning, and Blended Learning in Mothers
on the Executive Functions and Emotion Regulation of Children
with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (AD/HD)
اختلالات رفتاري
Behavior Disorder
اصیل پژوهشی
Original Article
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آ گاهی، آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران<br>
بر کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمان بود.<br>
روش: پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با سه گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری کلیه کودکان<br>
پسر پایه های اول تا سوم دوره اول ابتدایی دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمان بود. حجم نمونه شامل<br>
60 نفر ) 15 نفر در گروه آموزش ذهن آ گاهی، 15 نفر در گروه آموزش شناختی-رفتاری، 15 نفر در گروه آموزش ترکیبی و 15 نفر در<br>
گروه کنترل( که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مادران آنها تحت آموزش قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری<br>
شامل پرسشنامه ی 20 سؤالی تنظیم هیجانی هافمن و همکاران ) 2016 ( و پرسشنامه ی 63 سؤالی کارکردهای اجرایی جیو<br>
) 2000 ( بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس با اندازه گیری های مکرر<br>
استفاده شد.<br>
نتایج: نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمره های 3 مرحله ی پیش آزمون-پس آزمون و آزمون پیگیری متغیرهای<br>
کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی فرزندان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی وجود داشت. بر اساس نتایج آزمون<br>
تعقیبی روش آموزش ترکیبی به طور معناداری نسبت به دو روش آموزشی ذهن آ گاهی و شناختی رفتاری بر کارکردهای اجرایی<br>
و تنظیم هیجانی، تأثیر بیشتری داشت.<br>
Abstract<br>
The present research aimed at comparing the effectiveness of mindfulness group learning, cognitive<br>
behavioral learning, and blended learning in mothers on the executive functions and emotion regulation<br>
of children with attention deficit-hyperactivity disorder in the city of Kerman, Iran. This is a pre-test/<br>
post-test, and post-hoc test, quasi-experiment study with three experimental and control groups. The<br>
statistical population included all first-grade to third-grade male elementary school students with attention<br>
deficit-hyperactivity disorder in the city of Kerman. The sample size included 60 subjects (15 subjects<br>
in the mindfulness learning group, 15 subjects in the cognitive-behavioral learning group, 15 subjects in<br>
the blended learning group, and 15 subjects in the control group) that were selected through convenience<br>
sampling. The children’s mothers were trained. The research tools included the 20-item emotion regulation<br>
questionnaire by Hoffman et al. (2016) and the 63-item inventory of executive functions by Gioia (2000).<br>
The data was analyzed using the tests of multivariable analysis of variance and covariance analysis<br>
with repeated measures. The results indicated that there is a significant difference between the emotion<br>
regulation of children with attention deficit-hyperactivity disorder and the mean scores of three stages of<br>
pre-test, post-test, and the post-hoc test of executive variables. In accordance with the results of the post-hoc<br>
test of the blended learning method had a significant impact on the executive functions in comparison to two<br>
mindfulness and the cognitive-behavioral learning method, and emotion regulation had a significant impact<br>
in comparison to mindfulness learning.<br>
واژه های کلیدی: آموزش ترکیبی, آموزش شناختی-رفتاری, اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی, تنظیم هیجانی, ذهن آ گاهی,
کارکردهای اجرایی
Keywords: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (AD/HD), Blended Learning, Cognitive Behavioral
Learning, Emotion Regulation, Executive Functions, Mindfulness
31
40
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-2773-1&slc_lang=fa&sid=1
masoud
barshan
مسعود
برشان
masudbarshan@gmail.com
3131052521
100319475328460012120
No
Islamic Azad University
دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
maryam
chorami
مریم
چرامی
choramimaryam@gmail,com
4251097572
100319475328460012121
Yes
Islamic Azad University
استادیار گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
reza
ahmadi
رضا
احمدی
rozgarden28@yahoo.com
0557842956
100319475328460012122
No
Islamic Azad University
استادیار گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
ahmad
ghazanfari
احمد
غضنفری
aghazan5@yahoo.com
1199050921
100319475328460012123
No
Islamic Azad University
دانشیار گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران