Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1393
10
1
gregorian
2015
1
1
6
128
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی بازی درمانی برحافظه دیداری وتمرکز وتوجه دانش آموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
Examining the efficiency of play therapy on visual memory and concentration attention of Educable mental retardation students
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
زمینه: این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی (طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه گواه) است که با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر حافظه دیداری، تمرکز و توجه، دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است.
روش: بدین منظور، 30 نفر از 50 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه اول ابتدایی شاغل به تحصیل را (بر اساس نمرات آزمون تجدید نظر شده وکسلر) به صورت تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابتدا، آزمودنیها با آزمون کا.ال.تی و بنتون مورد بررسی قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش مداخلههای بازیدرمانی را طی 13 جلسه چهل و پنج دقیقهای به صورت گروهی دریافت کرد، اما گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان دوره بازیدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاکی از این استکه مداخلههای انجام شده برروی گروه آزمایش مفید بوده واین تفاوتها (952/0، 00/1) در نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه گواه معنادار نبوده است.
نتیجه گیری: از داده های به دست آمده از پژوهش می توان استنباط کرد که بازی درمانی به طور معناداری میزان حافظه دیداری ، تمرکز و توجه آزمودنیها را افزایش داده است.
Background: This research is a semi-empirical type research (pre-test and post-test with control group) which is done with the aim of examining the efficiency of play therapy on visual memory, concentration and attention of educable mentally retarded female students.
Method: Therefore, 30 educable mentally retarded female students were selected according to Wechsler scale grades and then they were divided randomly to two groups control and experiment (15 students in each group). Both groups were examined by Benton and K.L.T. tests in their visual memory, concentration and attention. Then play therapy administered in experiment group in 13 sessions of 45 minutes. Finally, both groups complete post-tests.
Results: Results indicate that interventions were useful and there is a significant difference between two groups (1/00, 0/952).
Conclusion: Data show that play therapy has a significant influence on visual memory, concentration and attention.
بازیدرمانی, حافظه دیداری ,توجه و تمرکز, دانشآموز کمتوان ذهنی, آموزشپذیر
play therapy, mental retardation, visual memory , concentration , attention
21
29
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-212-1&slc_lang=fa&sid=1
zohreh
khodaparast
زهره
خداپرست
zohreh.khodaprast@gmail.com
10031947532846003105
10031947532846003105
Yes
آموزش وپرورش استثنایی