Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
1
161
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخله ی زودهنگام در کسب مهارت های آمادگی تحصیلی نو آموزان دیرآموز
The effect of ontime intervention on entering elementary school in slow learners
مشکلات يادگيري
مشکلات یادگیری
اصیل پژوهشی
Original Article
چکیده<br>
زمینه و هدف: دانش آموزان دیرآموز در عملکرد تحصیلی خود نسبت به همسالانشان به کندی پیش می روند و نیاز به<br>
تمرین و تکرار فراوان دارند، لذا هدف این پژوهش تأثیر آموزش مهارت های لازم برای ورود به دبستان در قالب بسته ی<br>
آموزشی مداخله ی زودهنگام بر نوآموزان دیرآموز بود.<br>
روش: جامعه ی آماری شامل تمامی دانش آموزان دیرآموز 6 و 7 ساله ی پایه ی اول ) ۲۷ نفر( مشغول به تحصیل در<br>
سال تحصیلی 97 - 96 در شهر مریوان بود که در طرح سنجش بدو ورود به دبستان نمره ی هوشی مرزی ) 85 - 70 ( را<br>
کسب کرده بودند. تعداد 19 نفر به روش نمونه ی در دسترس، طی 20 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند. این پژوهش شبه<br>
آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه انجام شد. ابزار پژوهش شامل آزمون سنجش ورود به دبستان و<br>
بسته ی مداخله ی زودهنگام سازمان آموزش و پرورش استثنایی ) ۱۳۹۴ ( بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم<br>
افزار spss استفاده شد. همچنین جهت اثربخشی دوره از آزمون t )هتلینگ و استودنت زوجی( با توجه به نرمال بودن،<br>
توزیع داده ها استفاده شد.<br>
یافته ها: بین میانگین پیش آزمون و پس آزمونِ خرده مهارت های تقویت شده، تفاوت معناداری در سطح 0001 / 0 وجود<br>
داشت. مقادیر اندازه ی اثر: 94 / 0 و 78 / 0 و ۹۸/ ۸ به دست آمد که نقش متغیر مستقل بر وابسته را نشان داد.<br>
نتیجه گیری: توجه بیشتر به افزایش مهارت های مختلف نوآموزان دیرآموز و مداخله های مناسب و زودهنگام در سنین<br>
پایین، زمینه ی لازم برای پیشرفت و آموزش این افراد را فراهم می سازد.
Abstract<br>
Objective: Slow learners often demonstrate weaker academic performance than their peers hence are<br>
in need of more practice and repetition in learning. The current study seeks to investigate the effects of<br>
teaching slow learners the necessary skills to enter the primary school in the form of an early intervention<br>
package.<br>
Method: The statistical population included all 6 and 7 year old first graders (27 students) studying in the<br>
academic year of 1997-96 in Marivan who had obtained a borderline intelligence score (70- 85) in the<br>
assessment plan upon entering the primary school. A total of 19 students underwent the intervention using<br>
the available sampling during 20 sessions. A pretest -posttest design was used in this quasi-experimental<br>
study performed within the experimental group. The research instruments included an entrance test for<br>
assessing primary school students and the 2015 package for early intervention, both developed by the<br>
Special Education Organization. Descriptive statistics in SPSS software was used to analyze the data.<br>
Also, for the effectiveness of the course, t-test (hoteling and paired student) was used due to the normal<br>
distribution of the data.<br>
Findings: There is a significant difference between the mean of pre-test and post-test of enhanced subskills<br>
at the level of 0.0001. Effect size values: 0.94, 0.78 and 98.8 were obtained, which shows the role of<br>
the dependent on the independent variable.<br>
Conclusion: The results show that more attention should be paid to improving the skills of these slow<br>
learners in various fields and appropriate interventions should be made from an early age to provide the<br>
necessary ground for the development and training of slow learners.
واژه های کلیدی: مداخله ی زود هنگام, نوآموزان دیرآموز, مهارت های آمادگی
Keywords: Early intervention, Preparatory skills. Slow learners
87
97
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1457-1&slc_lang=fa&sid=1
Fateme
Nosrati
فاطمه
نصرتی
nosrati@ut.ac.ir
0492614148
100319475328460011967
Yes
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
sara
sharifi
سارا
شریفی
nariman.khundel@yahoo.com
3821358785
100319475328460011968
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
roohallah
fathabadi
روح الله
فتح آبادی
roohallahfathabadi@gmail.com
100319475328460011969
100319475328460011969
No
allameh tabatabai university
دانشگاه علامه طباطبایی