Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
6
155
online
1
fulltext
fa
روشهای کاهش اضطراب در کودکان با اختلال طیف اتیسم
Anxiety Reduction Methods in Autistic Children
اتيسم
Autism
مروری
Review Article
<strong>زمینه:</strong> اختلال طیف اتیسم نوعی اختلال تحولی عصبی است که با نارسایی در رفتار و تعامل اجتماعی همراه است. کودکان با اختلال طیف اتیسم الگوهای رفتاری، علایق و سرگرمیهای محدود دارند. اضطراب یکی از شایعترین مشکلات کودکان با اختلال طیف اتیسم است که باعث مشکلات قابل توجهی در عملکرد آنها میشود. بنابراین تشخیص اضطراب و آگاهی از فنون درمانی و مداخله مؤثر برای کاهش و درمان اضطراب در کودکان با اختلال طیف اتیسم برای والدین، معلمان، مربیان و متخصصان کودکان با اختلال طیف اتیسم بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله پس از بیان مقدمهای کوتاه، به تعریف اختلال طیف اتیسم و تعریف اضطراب پرداخته شده و سپس علل و ارزیابی اضطراب و روشهای درمان و کاهش اضطراب در کودکان با اختلال طیف اتیسم در ایران ارائه شده و در پایان نتیجهگیری صورت گرفته است.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> شناسایی اضطراب در کودکان با اختلال طیف اتیسم و برنامهریزی برای مداخله و فراهمسازی خدمات برای این افراد با چالش همراه است. تجارب بالینی حاکی از آن است که نیاز به روشهای درمانی ویژه برای کاهش اضطراب کودکان با اختلال طیف اتیسم ضروری است.<br>
<strong>Background:</strong> Autism spectrum disorder is a neurodegenerative disorder that is associated with a defect in social behavior and interaction. Children with autism spectrum disorders have behavioral patterns, interests and limited entertainment. Anxiety is one of the most common problems in children with autism spectrum disorder, which causes significant problems in their function. Therefore, the diagnosis of anxiety and awareness of therapeutic techniques and effective interventions for reducing and treating anxiety in children with autism spectrum disorder is very important for parents, teachers, educators and pediatricians with autism spectrum disorders. In this paper, after giving a brief introduction to definition of autism spectrum disorder, the definition of anxiety has been addressed. Anxiety, assessment and treatment methods and anxiety reduction in children with autism spectrum disorders have been presented in Iran. Finally, a conclusion has been made.<br>
<strong>Conclusion:</strong> It is difficult to identify anxiety in children with autism spectrum disorder and planning to intervene and provide services for these people. Clinical experience suggests that the need for specific therapies to reduce the anxiety of children with autism spectrum disorder is necessary.<br>
اضطراب, کودکان, اختلال طیف اتیسم
Anxiety, Children, Autism Spectrum Disorder
21
30
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-31&slc_lang=fa&sid=1
Ghorban
Hemati-Alamdarloo
قربان
همتیعلمدارلو
nashriyeh2005@yahoo.com
10031947532846009024
10031947532846009024
Yes
Alizamen
Molaei
علیضامن
مولایی
nashriyeh2005@yahoo.com
10031947532846009025
10031947532846009025
No