Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
4
153
online
1
fulltext
fa
اختلال وسواس فکری- عملی در نوجوانان
Obsessive Compulsive Disorder in Adolescents
اختلالات رفتاري
Behavior Disorder
مروری
Review Article
<strong>زمینه:</strong> اختلال وسواس فکری- عملی یکی از اختلالهای شایع روانشناختی است که در نوجوانان شیوع نسبتا بالایی دارد. این اختلال هزینههای اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای افراد مبتلا و جامعه ایجاد میکند و بر کارکردهای اجتماعی، تحصیلی و شغلی این نوجوانان تاثیر میگذارد.<br>
<strong>روش:</strong> مقالههای اختلال وسواس فکری-عملی در نوجوانان در پایگاههای اطلاعاتی اسکوپوس از سال 2000 تا 2018، اریک از سال 2005 تا 2018، پابمد و موتور جستجوی گوگل از سال 1995 تا 2018 با استفاده از واژههای کلیدی وسواس، وسواس فکری، وسواس عملی و واژههای مرتبط، جستجو و منابع لازم برای پژوهش جمعآوری شد.<br>
<strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span></strong><span dir="RTL"> نتایج پژوهش نشان داد که اختلال وسواس فکری- عملی به علت عوامل ژنتیکی و غیرژنتیکی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی این نوجوانان تاثیر میگذارد؛ بنابراین تشخیص و مداخله بهنگام میتواند عملکرد اجتماعی، هیجانی و تحصیلی این دانشآموزان را افزایش دهد.</span>
<strong>Background:</strong> Obsessive-compulsive disorder (OCD) is a common psychological disorder with a high rate of incidence reported in adolescents. This disorder causes many social and economic costs for the affected people and the society as well as affecting the social, educational and occupational performance of these adolescents.<br>
<strong>Method:</strong> Some papers on obsessive-compulsive disorder in adolescents in Scopus from 2000 to 2018, Eric from 2005 to 2018, and PubMed databases and Google's search engine from 1995 to 2018 were investigated using the keywords obsession, obsessive disorder, compulsive disorder, and related terms.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results of this study indicated that due to genetic and non-genetic factors, obsessive-compulsive disorder affects the educational and social performance of these adolescents. Thus, diagnosis and timely intervention can enhance the social, emotional and educational performance of these students.
اختلال وسواس فکری- عملی, نوجوانی
Obsessive-compulsive disorder, Adolescent
65
72
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-24&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Najafi Fard
طاهره
نجفیفرد
nashriyeh2005@yahoo.com
10031947532846009129
10031947532846009129
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
Marzieh
Gholami
مرضیه
غلامی
nashriyeh2005@yahoo.com
10031947532846009130
10031947532846009130
No
دانشگاه علامه طباطبائی
Athar
Mohammadi Malek Abadi
اطهر
محمدی ملکآبادی
nashriyeh2005@yahoo.com
10031947532846009131
10031947532846009131
No
دانشگاه تهران