Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
4
153
online
1
fulltext
fa
اختلال اضطراب جدایی: ویژگیها، سببشناسی و راهکارهای درمانی
The separation Anxiety Disorder: Characteristics, Etiology and Treatment Methods
اختلالات رفتاري
Behavior Disorder
مروری
Review Article
<strong>زمینه:</strong> هدف پژوهش حاضر این بود تا با روش مرور سیستماتیکِ منابع علمی، جدیدترین ویژگیها، سببشناسی و راهکارهای درمانی اختلال اضطراب جدایی در کودکان را شناسایی و معرفی کند.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج بررسی نشان داد که پس از گذشت چندین دهه از شناسایی و معرفی اختلال اضطراب جدایی، همچنان این اختلال به عنوان یکی از اختلالهای اضطرابی شایع در آسیبشناسی روانی کودکان مطرح است. نتایج همچنین بیانگر این بود که بروز حالت ترس و نگرانی مفرط در موقعیتهای جدایی کودک از والد یا خانه بهعنوان مهمترین ویژگی این اختلال شناخته میشود و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و خانوادگی در کنار یادگیری اضطراب و دخالت عوامل شناختی در سببشناسی آن تاثیر گذارند. افزون بر این، نتایج نشان داد که اثربخشترین درمانهای شناختهشده برای این اختلال شامل درمان شناختی رفتاری، درمانهای خانوادگی، بازیدرمانی و درمان دارویی است. در این راستا آموزش والدین و مربیان و معلمان در فرایند درمان اهمیت بسیاری دارد.<br>
<strong>Background:</strong> The purpose of the present study was to identify the most recent features and therapeutic approaches for separation anxiety disorder in children through systematic review of scientific resources.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results of this study showed that, after decades of recognition and introduction of separation anxiety disorder, this disorder is still considered as one of the most common anxiety disorders in pediatric psychopathology of children<span dir="RTL">.</span> The results also indicated that the occurrence of anxiety in the child separation situations from the parent or the home is recognized as the most important feature of the disorder and the combination of genetic, environmental and family factors in its ancillary affects. In addition, the results showed that the most effective treatments known for this disorder include cognitive-behavioral therapy, family therapies, play therapy and drug therapy. In this regard, parenting, educators and teachers are important in the treatment process.<br>
اختلال اضطراب جدایی, کودکان, ترس, والدین
Distress anxiety disorder, Children, Fear, Parents
33
39
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-21&slc_lang=fa&sid=1
Hojat
Pirzadi
حجت
پیرزادی
nashriyeh2005@yahoo.com
10031947532846009136
10031947532846009136
Yes
دانشگاه عالمه طباطبایی