Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
1
150
online
1
fulltext
fa
برنامه سان-رایز (SRP) برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم
Son-Rise Program (SRP) for Children with Autism Spectrum Disorder
اتيسم
Autism
مروری
Review Article
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">زمینه: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">اختلال طیف اُتیسم </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">(</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">ASD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;"> یکی از اختلالهای عصبی رشدی که مسائل و مشکلات بسیاری در زمینه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی برای کودکان به همراه دارد. برای مقابله با مشکلات کودکان، روشهای مختلف بر مبنای جهتگیریهای متفاوت ابداع شده است. پژوهش مروری حاضر با هدف معرفی برنامه سان-رایز </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">(</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">SRP</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;"> برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام گرفته است. این برنامه بر مبنای تحلیل رفتار کاربردی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">(</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">ABA</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;"> تدوین شده است، اما تفاوتهای قابلملاحظهای با آن دارد. برنامه سان-رایز </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">(</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">SRP</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:14.0pt;">)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;"> جزء مداخلات فشرده به شمار میرود که 5 روز در هفته (40 ساعت) اجرا میشود. در این برنامه به والدین آموخته میشود تا به فرزند خود عشق بورزند، به او احترام بگذارند و او را «آنچنان که هست» بپذیرند، تا از طریق این پذیرش، فرزند خود را به برقراری ارتباط دو جانبه در محیط آرامبخش خانه تشویق کنند. </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;">نتیجه گیری:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:14.0pt;"> یافتههای پژوهشی نیز ثابت کردهاند که این برنامه، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم را بهبود میبخشد.</span></span></span>
<strong>Background:</strong> Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodegenerative disorder that has many problems with social and communication skills for children. Based on this, different approaches to treatment based on different orientations have been developed. This review article conducted with the aim of introducing Son-Rise Program (SRP) for children with autism spectrum disorder. The program is based on Applied Behavior Analysis (ABA), but it has significant differences with it. The Son-Rise Program (SRP) is part of the intensive intervention that runs 5 days a week (40 hours). In this program, parents are taught to love their children, to respect her, and to accept her "as they are", through this admission, encourage your child to interact in the home.<br>
<strong>Discussion:</strong> Research findings have proven that the program improves the communicational and social skills of children with autism spectrum disorder.
اوتیسم, برنامه سان-رایز, مهارتهای اجتماعی و ارتباطی
autism, Son-Rise Program (SRP), communicational and social
55
62
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1308-2&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Mohseni Ezhiyeh
علیرضا
محسنی اژیه
armohseni1368@gmail.com
1270240609
10031947532846009095
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Ghasem
Nourozi
قاسم
نوروزی
g_norouzi@yahoo.co.uk
1270000000
10031947532846009096
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان