Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
4
147
online
1
fulltext
fa
دانشآموزان دیرآموز: ارزیابی پویا، ویژگیها، شناسایی، شیوههای تدریس و بهبود ظرفیت یادگیری
Slow learner students: Dynamic assessment, Characteristics, Identification, Teaching Methods and Improvement of Learning Capability
روش تدريس
روش تدريس
مروری
Review Article
دانشآموز دیرآموز کسی است که توانایی یادگیری مهارتهای تحصیلی ضروری را دارد ولی میزان و عمق یادگیری وی نسبت به متوسط همسالانشان کمتر است. یکی از مشکلات بزرگی که معلّمان با آن مواجه هستند نحوه تعامل با دانشآموزان دیرآموز است. این مسأله که معلّمان از عهده آموزش به دانشآموزان دیرآموز برآیند و بتوانند مطالب درسی را به آنها آموزش دهند تکلیفی چالشبرانگیز است. مدیریت مناسب تکالیف منزل و فعالیتهای کلاسی این دانشآموزان سبب میشود تا معلمان شناخت مطلوبتری نسبت به این گروه کسب کنند، با صبر و حوصله برخورد نمایند و مشکلات آنها را درک کنند. برخی معلمان تلاش میکنند تا از طریق وادار کردن این دانشآموزان به روشهای منفی یا تنبیه به نتیجه مورد نظرشان برسند. تصور بر این است که دانشآموزان دیرآموز، دانشآموزان ضعیفی هستند و باید به اجبار به مدرسه فرستاده شوند اما این راه حل مناسبی نیست. یکی از پیامدهای این اقدام، هموار کردن مسیر برای اخراج دانشآموز از مدرسه و ایجاد نقطهای تاریک در زندگی وی به عنوان یک دانشآموز قربانی است. اگر معلمان فرصت مناسب مطالعه و تفکر در زمینه فعالیت با این دانشآموزان را بیابند به راه حل مناسبی میرسند و از عهده آموزش و پرورش آنها برمیآیند. هدف این مقاله آن است تا از طریق شیوههای مناسب یاددهی و یادگیری مناسب و هدفمند به معلمان کمک کند تا فرایند یادگیری دانشآموزان دیرآموز را تسهیل کنند و ظرفیت یادگیری آنها ارتقاء بخشند.<br>
A slow learner (SL) student is one who has the ability to learn necessary academic skills but at a learning rate and depth is below average of the same age peers. A very big problem that teachers faces is the difficulty to interaction with the SL students. It is a challenging task for the teachers to tackle SL students and to make them learn the academic subjects. Handling them in homework and class work lead to teachers obtained appropriate cognition these children, dealing with them patiently, understanding their problems. Some of the teachers try to get the result by hook or crook through putting negative enforcement by punishing them. It is seemed that SL students are as weak students and pushed out of the school. But this is not the appropriate solution. The result of the action of the throwing the student out of the school paves the way to create a dark spot in the life of the victim student. If the teachers find appropriate time for study and think about these students, obtain the appropriate solution and comes into them education. This article aims at helping the teachers via appropriate and purposeful teaching-learning methods<span dir="RTL">,</span> until facilitate learning process SL students and improvement the learning capability.<br>
ظرفیت یادگیری, شیوههای یاددهی و یادگیری, دانشآموزان دیرآموز
Learning capability, Teaching-learning methods, Slow learner students
57
64
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-10&slc_lang=fa&sid=1
mohsen
ghaforian
محسن
غفوریان
10031947532846007819
10031947532846007819
No
آموزش و پرورش استثنایی
mohammad
ashori
محمد
عاشوری
ashorihh2@gmail.com
0421031042
10031947532846007820
Yes
دانشگاه اصفهان