Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
5
154
online
1
fulltext
fa
اوقات فراغت و فعالیت های تفریحی برای افراد دارای کم توانی ذهنی: بررسی مروری ماهیت، موانع، راهکارها و ثأثیرات آن
Leisure time and recretional activities for people with intellectual disabilities: literature review of its nature, barriers, strategies and effects
كم توان ذهني
Mental Retarded
مروری
Review Article
<strong><span dir="RTL">چکیده</span></strong><br>
<strong>زمینه و هدف:</strong> در دنیای امروز، پژوهش درباره ی چگونگی گذراندن اوقات فراغت و شرکت در فعالیت های تفریحی، همپای با تحقیقات درمورد کار و آثار ناشی از آن کانون توجه بسیاری از مؤلفین قرار گرفته است. هدف از مقاله حاضر، بررسی اوقات فراغت و نقش فعالیت های تفریحی در زندگی افراد دارای کم توانی ذهنی با استفاده از منابع کتابخانه ای می باشد.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: چگونگی گذراندن اوقات فراغت و فعالیت های تفریحی برای افراد عادی، در جوامع مختلف با هدف افزایش بازده کارکنان و همچنین کاهش مشکلات ناشی از کار، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. اوقات فراغت و فعالیت های تفریحی برای افراد دارای کم توانی ذهنی به منظور افزایش مشارکت این افراد در جامعه و توانمندسازی آنان می باشد. علی رغم مزایای مختلفی که برای شرکت در فعالیت های تفریحی افراد دارای کم توانی ذهنی شامل افزایش خودمختاری، استقلال، مهارت های اجتماعی، رضایت از زندگی، بهزیستی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی گزارش شده است، متاسفانه در کشور ایران به دلایل مختلف در زمینه فعالیت های تفریحی و گذراندن مطلوب اوقات فراغت برای افراد دارای کم توانی ذهنی غفلت شده است؛ که توسط سازمانهای متولی باید مورد توجه قرار گیرد. <br>
<strong><span dir="LTR">Abstract:</span></strong><br>
<strong><span dir="LTR">Background and Aim: </span></strong><span dir="LTR">In the contemporary world, investigation about how to spend leisure time and participating in recreational activities along with the researches concerning work and its effects has been paid attention to by many authors. The aim of the present paper is to investigate the quality of leisure time and the role of recreational activities in the life of people with intellectual and developmental disabilities using literature review. </span><br>
<strong>Conclusion:</strong> How to spend leisure time and recreational activities for normal people, with the aim of enhancing the workers' efficiency and diminishing the problems which stem from working, are of great importance in different societies. Leisure time and recreational activities for people with intellectual and developmental disabilities are to enhance these people participation in society and empowering. In our country Iran, the numerous opportunities of recreational activities and desirable spending of leisure time for people with intellectual and developmental disabilities have been neglected ; while, the conclusions of this literature review indicate that, despite the presence of some barriers, participating in recreational activities will improve self-determination, independence, social skills, life satisfaction, well- being and ultimately the quality of life for people with intellectual and developmental disabilities.
اوقات فراغت , فعالیت تفریحی , توانمندسازی و کم توانی ذهنی
leisure time, recreational activities, empowerment, intellectual and developmental disabilities
9
17
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1539-2&slc_lang=fa&sid=1
Ghasem
Norouzi
قاسم
نوروزی
g.norouzi@edu.ui.ac.ir
1290200637
10031947532846009043
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Atefeh
Karimi
عاطفه
کریمی
atefekarimi1997@gmail.com
1272441040
10031947532846009044
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان