TY - JOUR T1 - The Role of Psychological Capital and Organizational Citizenship Behavior in Predicting Job Satisfaction of Exceptional Elementary School’s Teachers TT - نقش سرمایه روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی JF - SEO JO - SEO VL - 3 IS - 140 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-811-fa.html Y1 - 2016 SP - 5 EP - 12 KW - Psychological‌ capital KW - Organizational citizenship behavior KW - Job satisfaction KW - Teachers of special schools N2 - زمینه: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایه روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی شهر کرمانشاه بود. روش: روش پژوهش، از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه‌ آماری شامل همه معلمان مدارس استثنایی مقطع ابتدایی شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم جامعه‌ پژوهشی 108‌نفربودند و به‌علت کوچک‌بودن جامعه، کل آن‌ها انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از 3پرسش‌نامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده شد. داده‌های پژوهش از طریق شاخص‌های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند‌متغیره به روش گام‌به‌گام تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن (خودکارآمدی، امیدواری، تاب‌آوری و خوش‌بینی) با رضایت شغلی، همبستگی مثبت معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه‌های شهروندی سازمانی، جوانمردی و تواضع با رضایت شغلی به ترتیب همبستگی منفی و مثبت معنی‌داری وجود دارد. تجزیه‌و‌تحلیل رگرسیونی نشان داد مؤلفه جوانمردی و سرمایه روان‌شناختی کل 25‌درصد از واریانس رضایت شغلی را تبیین می‌کنند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سرمایه روان‌شناختی و 2مؤلفه جوانمردی و تواضع رفتار شهروندی سازمانی را در پیش‌بینی رضایت شغلی معلمان یادآور می‌شود. M3 ER -