TY - JOUR T1 - Effectiveness of Training Problem Solving Skills on Coping Strategies in Parents with Mentally Retarded Children TT - اثربخشی آموزش مهارت های حل ‌مسئله بر راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم توان‌ذهنی JF - SEO JO - SEO VL - 5 IS - 133 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-436-fa.html Y1 - 2015 SP - 15 EP - 20 KW - Problem solving skills KW - Coping strategies KW - Mentally retarded children N2 - زمینه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی بود روش: بدین منظور 60 نفر از والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی شهر تهران به­روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل (هر یک 30نفر) تقسیم شدند. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله قرار گرفتند و از پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. در پایان داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر راهبرد مقابله مستقیم، فاصله گرفتن، خودکنترلی، طلب حمایت اجتماعی، اجتنابی و ارزیابی مجدد مثبت والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار است اما آموزش مهارت حل ‌مسئله بر راهبرد پذیرش مسئولیت و حل ‌مسئله برنامه‌ریزی‌شده والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار نیست. نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله بر تغییر برخی از راهبردهای مقابله‌ای در والدین کودکان کم‌توان‌ذهنی اثرگذار است. M3 ER -