%0 Journal Article %A Ebrahimi Chaboki, Mohammad Sadegh %T Dictation Writing Language Persian system %J Journal of Exceptional Education (J Except Educ) %V 2 %N 115 %U http://exceptionaleducation.ir/article-1-72-fa.html %R %D 2013 %K Dictation, word, phoneme, dis orthographic, %X   «املا» یا «هجی کردن» به عنوان یکی از مهارت­های نوشتاری در دوه ی ابتدایی از اهمّیّت بسزایی برخودار است و پایه و اساسی برای یادگیری نوشتن دانش­ آموزان به شمار می رود. آشنایی آموزگاران با موانع و مشکلات تحقّق اهداف آموزشی در درس املا می­ تواند آن­ها را در جهت برطرف نمودن معضلات این درس یاری نماید. عوامل متعدّدی سبب اختلال در آموزش نوشتن به ویژه درس املا می­گردد و این درس را با مشکلی به نام «غلط نویسی» یا «نادرست نویسی» مواجه می­سازد. نادرست نویسی در درس املا از دیدگاه­ های مختلفی قابل بررسی است. یکی از این دیدگاه­ ها، دیدگاه زبان شناسی است. از این نظر، گاه ویژگی­ها و اشکالات موجود در نظام نوشتاری زبان فارسی نقش عمده ای در افت تحصیلی فراگیران در درس املا دارد. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن بررسی نشانه ­ها (حروف) و صداها (واج ها) و ارتباط بین آن ها در خطّ فارسی از دیدگاه زبان شناسی به تشریح موانع یادگیری آن بپردازد. %> http://exceptionaleducation.ir/article-1-72-fa.pdf %P 29-34 %& 29 %! %9 Review Article %L A-10-305-3 %+ %G eng %@ 1727-3145 %[ 2013