TY - JOUR JF - SEO JO - J Except Educ VL - 2 IS - 160 PY - 2020 Y1 - 2020/6/01 TI - Designing Learning Spaces for Children with Autism Spectrum Disorder TT - طراحی فضاهای یادگیری برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم N2 - با وجود اینکه مشکلات و کم‌توانی‎های ناشی از اختلال طیف اتیسم، همراه همیشگی کودکان با اختلال طیف اتیسم است می‎توان با مداخله‎های درمانی زودهنگام، زمینۀ لازم جهت توانمندسازی این کودکان را فراهم ساخت. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که محیط‎های معمول یادگیری براساس نیازها و خلق‏و‎خوی کودکان با اختلال طیف اتیسم طراحی نشده‎اند و معمارانی که وظیفۀ طراحی فضاهای یادگیری برای این کودکان را برعهده دارند نسبت به مشکلات حسی آنها اطلاعات اندکی دارند، بنابراین قادر به طراحی فضاهای یادگیری برای آنها نیستند. در نتیجه، هدف از پژوهش حاضر، مرور مطالعات صورت‌گرفته در جهت ارائۀ راهکارهایی برای طراحی فضاهای یادگیری مخصوص کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. باتوجه ‌به اهمیت رعایت مناسب‌سازی فضاهای یادگیری برای کودکان با اختلال طیف اتیسم، براساس «قانون حمایت از حقوق معلولان»، رهنمودهایی توسط مطالعات مختلف پیشنهاد شده است و رعایت اصولی ضرورت دارد. پژوهش حاضر نشان می‌دهـد مــطالعات صورت‌گرفته بر رعایت موارد زیر در طراحی فــضاهای یادگیری مــناسب تأکید کرده‌اند: 1) ساختار فضایی قابل‌درک و سازمان‌یافته، 2) تأمین ترکیبی از فضاهای کوچک و بزرگ، 3) پیش‌بینی‌پذیری، 4) کنترل بیشتر کودک بر محیط، 5) درک منظور هر فضا، 6) مسیریابی، و 7) طراحی برای تعامل اجتماعی. باتوجه‌به کاستی‌هایی که در این زمینه در ایران به چشم می‌خورد لزوم از میان برداشتن کاستی‌ها و رعایت اصول طراحی فضاهای یادگیری برای کودکان با اختلال طیف اتیسم، بیش‌ از پیش احساس می‌شود. SP - 71 EP - 82 AU - Khaki, Ali AU - Mahdavi, Mojtaba AD - University of Farhangian KW - Autism Spectrum Disorder KW - Children KW - Learning Environment KW - Learning Space UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1976-fa.html ER -