AU - ., . TI - Not Available525 PT - JOURNAL ARTICLE TA - SEO JN - SEO VO - 2 VI - 28 IP - 28 4099 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-2018-fa.html 4100 - http://exceptionaleducation.ir/article-1-2018-fa.docx SO - SEO 28 AB  - معمولا از ارزیابی در فرایند تشخیص کودکان دارای نیازهای آموزشی ویژه به منزله‌ی یکی از اقدام های چالش برانگیز یاد می‌شود. ارزیابی و تشخیص ناتوانی‌های همراه کودک نه تنها اقدامی پرمخاطره و ظریف، بلکه گاهی نگران کننده و دلهره آور است، زیرا اقدام‌های محدود و غیرفنی که گاهی در نارسایی‌های قانونی، ابزاری و دانشی ریشه دارد می‌تواند کودک، خانواده و نظام آموزشی را دستخوش سردرگمی و درگیر‌های وقت‌گیر سازد. بنابراین آشنایی با رویکردهای نوین ارزیابی نه تنها برای متخصصان، بلکه برای خانواده‌های این گروه از کودکان حائز اهمیت فراوان است. در این مقاله سعی شده تا ابتدا و به طور اجمالی با مروری بر مفاهیم بنیادی به معرفی برخی رویکردهای نوین ارزیابی پرداخته شود. همچنین در پایان به معرفی مدل «ارزیابی مرحله‌ای» که به نظر می‌رسد آشنایی با آن برای همه‌ی دست اندرکاران نظم آموزش و پرورش ویژه درحال تحول ایران ضروری می‌باشد، پرداخته شده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - SEO PG - 0 PT - Review Article YR - 2004