TY - JOUR T1 - Not Available413 TT - نابینایان و موسیقی درمانی (14تا 18-2-48تا 49- 1384) JF - SEO JO - SEO VL - 6 IS - 48 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1904-fa.html Y1 - 2005 SP - 0 EP - 0 KW - Not Available N2 - استفاده از موسیقی درمانی برای درمان و شفا، تاریخی کهن دارد. در اقوام و ملل مختلف و در گذشته های بسیار دور از موسیقی در درمان و پیشگیری بیماری‌ها استفاده می شده است. از آنجا که کودکان استثنایی به موسیقی علاقه زیادی دارند، بویژه اگر موسیقی متناسب با ظرفیت هوشی و محدودیت‌های حسی و حرکتی آنها باشد, می توان از آن به عنوان وسیله‌ای برای آموزش و اصلاح رفتار و حرکت‌های نامناسب آنها استفاده کرد. از جمله موسیقی می تواند در آموزش کودکان نابینا جایگاه‌ خاصی داشته باشد، زیرا قبل از هر چیز، سازنده‌ی تجربه ی حسی است که قادر به تحریک بسیاری از قوای حسی از راه تمرین و دقت است. به کمک موسیقی می توان کودک نابینا را تشویق کرد تا با نواختن ساز یا شرکت در فعالیت‌های موسیقیایی، به فعالیت‌های حرکتی خود شکل مقبولی دهد . این امر موجب کسب رفتارهای مناسب و کاهش رفتارهای نامناسب او می شود. M3 ER -