%0 Journal Article %A ., . %T Not Available203 %J Journal of Exceptional Education (J Except Educ) %V 4 %N 80 %U http://exceptionaleducation.ir/article-1-1690-fa.html %R %D 2008 %K Not Available, %X گرچه برنامه های توسعه ی فرایندهای شناختی ویژه ی پردازش شناختی، مورد توجه قرار می گیرد ، فراشناخت و خودتنظیمی اکثرا نادیده گرفته شده‌اند و زمانی که ارتباط چنین توانایی هایی با کارکرد هوش کلی مورد توجه قرار می‌گیرند فرا شناخت و خود تنظیمی از فرآیندهای مرتبط با آموزش اشخاص دارای ناتوانی های هوشی هستند. این فرآیندها در مسایل خاصی نظیر هدایت بیرونی و عدم انتقال راهبردها، نقش اصلی را بازی می کنند و با هدف های مطلوب آموزشی نظیر خودمختاری ، مرتبط هستند. اگر چه آموزش به کمک رایانه، موفقیت در آموزش توانایی های ویژه و فرایندهای شناختی کلی را نشان داده است، بررسی های صورت گرفته حول رشد فراشناخت نادر هستند. برنامه ی رایانه یار که در این جهت طراحی شده، چنین هدفی را دنبال می کند. این برنامه برای 21 نوجوان و بزرگسال جوان با میانگین هوش بهر 36 به کار برده شد. نمره های فرا شناخت برای این گروه در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بهبود یافت و تفاوت معناداری در نمره ی فرا شناخت گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل همتا دیده شد . بهبود برای جلسه ی اول بررسی آشکار و در پیگیری 6 ماهه ثابت بود . %> http://exceptionaleducation.ir/article-1-1690-fa.docx %P 0-0 %& 0 %! %9 translate %L A-10-1570-237 %+ %G eng %@ 1727-3145 %[ 2008